Viimeksi kirjoittelimme lokakuussa Duden toimivasta WordPress-projektinhallinnasta Height-projektityökalun avulla. Työkalu on kuitenkin vain väline, jolla saadaan asioita aikaan ja vastaa lähinnä kysymyksiin mitä ja missä. Se tärkein, eli “miten?” ei onnistu pelkällä välineellä. Siihen tarvitaan työnkulun (engl. workflow) malli.
Jos palataan ajassa taaksepäin, vuonna 2018 meiltä kysyttiin WordPress Meetup Helsingissä kuinka pyöritämme yli sataa asiakkuutta pienellä tiimillä (lue kirjoitus: Isojakin projekteja pienellä tiimillä – näin paletti pysyy kasassa, jos historian lehtien havinat kiinnostaa). Tällöin meitä oli neljä, mutta enää tiimimme ei ole yhtä pieni, sillä olemme kasvaneet noista ajoista yhdentoista (11) osaajan toimijaksi. Olemme kuitenkin vielä pieni yritys siihen nähden, että pyöritämme isojen koulutuskuntayhtymien ja pörssiyritysten verkkosivuja. Siispä yhä voisi kysyä saman kysymyksen: Miten pyöritätte isojakin projekteja pienellä tiimillä?
Niin, miten?
Dudella yhdistellään mm. Leania, Vesiputousta, Scrumia ja Kanbania, mutta karsastamme amerikkalaisia nimityksiä ja genretyksiä näille asioille. Puhutaan siis selkeyden vuoksi vaikkapa Duden Työnkulku™ -mallista, joka on kaikkea tätä ja vähän enemmän.
Käymme edelleen joka ikisen projektin läpi joka maanantai, kuten olemme tehneet jotakuinkin firman ensimmäisestä viikosta alkaen. Moni muu asia on muuttunut. Esimerkiksi aikaa ja kannattavuutta seuraamme nykyisin, toisin kuin viisi vuotta sitten. Meillä on myös nykyään proikkari.
Hyvä workflow ja jatkuvasti kuin itsestään kehittyvät ja tehostuvat työtavat ja työkalut varmistavat, että homma pystyy olemaan samaan aikaan sekä tuottavaa, laadukasta että tehokasta.
Ihan ensimmäisenä läväytän tähän valtavan vuokaavion, joka kuvaa meidän toimintamallia tehtävänkulussa:
Kaavio on tällä hetkellä suunnattu lähinnä kehittäjälle, mutta myös suunnittelutiimi voi soveltaa sitä, sivuuttaen tietysti Stack Overflown ja vastaavat.
Malli on WIP eli Work In Progress, eli työn alla kuten kaikki tärkeä tässä elämässä, mutta saat kuitenkin kaaviolla kopin siitä miten meillä tehtävä liikkuu.
Itseohjautuvuus osana työkulttuuria
Panostamme Dudella jatkuvaan kehitykseen ja siksi on tärkeää, että työnkulussa ei ole kysymysmerkkejä, jotka aiheuttavat kompastuskiviä. Kaavion lisäksi meillä on avoimen operointimanuaalin lisäksi sisäinen Dude Development Docs, josta löytyy vuosikymmenen tietopankki kaikenlaiseen tekemiseen.
On ihan OK sanoa “minä en osaa” tai “tein virheen”
Meillä jokainen kehittäjä on omanlaisensa niin persoonan kuin tasonsakin suhteen. Siksi pyritään tekemään töitä yhdessä. Työkaveri on aina apuna ja tehtävälistat eivät ole kiveenhakattuja tekijän suhteen. Hommia voi vaikka vaihtaa lennosta päikseen, jos tuntuu siltä että kohdalle ei osunut juuri nyt sopiva. Vaikka tykätään tehdä priimaa, täydellistä ei ole olemassakaan. Se “riittävän hyvä” on kaikista paras.
Kaikki tekevät virheitä, pieniä ja isoja. Virheissä parasta on, että ne jäävät mieleen ja niistä oppii. Meillä ei pelätä virheiden tekemistä, edes firman perustajien kesken.
Inhimillinen suhtautuminen tehtäviin ei tee projektista pelkästään miellyttävämpää tekijöille, mutta myös onnistuneempia ja läpinäkyvämpiä asiakkaalle.
Jatkuva kehitys
On mukavaa huomata, että Dudella yrityksen alkumetreistä asti sama jatkuva kehityksen mentaliteetti on pitänyt.
Dudelle on alusta asti ollut tärkeää DRY-mentaliteetin (Don’t Repeat Yourself) lisäksi jatkuva kehitys.
Tätä kuvastaa myös brändime osana oleva DUDEKVLT -konsepti, jolle lanseerasimme taannoin myös paitamalliston. Omnia unus est (= Kaikki = yksi = kaikki) ja häntäänsä syövä käärme, Ouroboros, ikuinen kiertokulku.
Asetutaan asiakkaan saappaisiin
Asioita on liian helppo niinsanotusti “over-engineerata”, eli tehdä “liian hyväksi”. Yleensä yksinkertaisin ratkaisu on paras.
Kun porukalla tulee mietittyä väistämättä asiakkaan kannalta paras mahdollinen ratkaisu, hyvä laatu on taattua.
Kiinnostaako Duden projektimalli käytännössä? Pistä verkkosivut uusiksi meidän kanssa! Ota yhteyttä!