Vierityspalkki kirjoitti hiljattain aiheesta “Google tylsistytti webin”, jossa viitataan The Vergen hakukoneoptimointikriittiseen kirjoitukseen “The Perfect Webpage – How the internet reshaped itself around Google’s search algorithms — and into a world where websites look the same”. Vähän samankaltaista menneen muistelun muodossa kirjoitteli tammikuussa web-kehittäjä Jason Velazquez anti-algoritmisellä aiheellaan “Where have all the websites gone?”. Siitä heti kärkeen muutama lukusuositus.
Satun olemaan samaa mieltä vapaan, avoimen lähdekoodin Internetin sanansaattajana. SEO ja Google ovat mädättäneet Internetiä, netti on jo melkein kuin tuomionpäivä Terminaattori-universumissa, jossa Skynet hallitsee ja ihmiset ovat alakynnessä.
Kun hommia tehdään jättikorporaatioiden ja algoritmien ehdoilla, unohtuu kenelle verkkosivuja tehdään: Ihmiselle. Mieti millainen dystopia olisi, jos kirjojakin kirjoitettaisiin vain jotta jokin laite osaisi analysoida niitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Internetistä on tulossa yhä enemmän likainen kaupunki, jossa roskaa on enemmän kuin hyvin hoidettuja ja luotettavia toimijoita.
Perttu Tolvanen, Vierityspalkki
Netti on nykyään valtava bisnes ja alalla riittää toimijoita. Välillä jopa meille, verkkosivujen tekijöille, markkinoidaan sähköpostimyyntisuppilossa verkkosivuja, kun on jollakin kohdistus mennyt hieman metsään. Yrityksille ammutaan erilaisia ratkaisuja, jotka mullistavat digitaalisen liiketoimintasi. Hakukoneoptimointiin keskittyvät SEO-partnerit ja digimarkkinointifirmat pyrkivät maksimoimaan verkkosivujen myynnin kikkailemalla sisällöillä, avainsanoilla ja pyrkimällä miellyttämään algoritmeja.
Pahimmillaan yrittäjää pelotellaan, että saitille ei saa tehdä muutoksia, koska muuten myynti sakkaa heti ja sivut putoavat Googlen maagiselta pallilta sillä sekunnilla, kun sen sanan muuttaa. Missä vaiheessa maailmanhistoriaa tämä muuttui tällaiseksi?
Kärjistän tahallaan, sillä kyllähän hakukoneoptimonti hyvin tehtynä palvelee ihmistäkin. Koko sana on kuitenkin väärin. Hakukoneoptimointi. Mitä jos vaan tehtäisiin pirun hyvät verkkosivut sinulle, minulle ja naapurin mummolle?
“Laita sana siihen otsikkoon, niin se nousee Googlen etusivulle” – Markkinoitko ihmisille vai koneille?
Verkkosivuja tehdään liikaa koneita, indeksointispidereita ja robotteja varten ja niiden alkuperäinen tarkoitus on unohtunut. Sivut tungetaan täyteen markkinointipikseleitä ja sisältöä optimoidaan robottien kertoman mukaan.
Karmeimmissa skenaarioissa nykyaikana verkkosivuihin ei koske ihminen kertaakaan, kun koodi ja sisältö generoidaan tekoälyn avulla. Tällöin unohtuu inhimillisyys täysin, kun esimerkiksi tekninen saavutettavuus unohtuu, eikä sokea Internetin selaaja pysty lukemaan tekstiä <div>-viidakon seasta. Päällisin puolin näyttää hyvältä, mutta käyttökokemus on täysin rampautettu.
Mitä väliä kävijöillä, jos sivusto ei toimi kunnolla
Verkkosivujen tekijänä ja ylläpitäjänä netissä näkee kaikenlaista, kun päivittäin selailee. Sisältö on kunkku, mutta tavallisen ihmisen karkottaa yleensä pois huono käyttökokemus. Jos tekstiä ei näe lukea, värit vilisee silmissä tai sisältö ei ole saavutettavaa, painaa kävijä sitä ruksia saman tien ja etsii paremman sivun. Silloin on ihan sama kuinka sivu näkyy Googlessa tai kuinka paljon sillä käy väkeä.
Yleensä mittareina käytetään kävijämääriä, sivukohtaisia määriä, välitöntä poistumisprosenttia tai jotain muuta SEO-metriikkaa, vaikka mittarina pitäisi käyttää puhtaasti verkkosivuston tavoitteita ja sitä täyttyvätkö ne.
Aina verkkosivuston tavoitteena ei ole myydä. Jos tavoite on vaikkapa yhteydenotot tai varaukset, näiden pitäisi olla se merkitsevin tekijä.
Välittömään poistumisprosenttiin keskitytään nettimaailmassa aivan liikaa. Tyypillisesti korkeampi prosentti viittaa siihen, että googlettaja ei ole löytänyt etsimäänsä tai kahlaa läpi muitakin sivustoja, ei välttämättä siihen, että etusivu olisi jotenkin tavattoman huono (sekin on tosin mahdollista).
Verkkosivut kaupantekovälineenä ilman hienoja digimarkkinoinnin trendisanoja (2017)
Analytiikka on yleensä turhaa
Voi olla, että alasi on sellainen, että et saa mitenkään kiinni sitä mistä, miksi ja miten joku on pyytänyt tarjouksen, vaikka kuinka seuraat analytiikkadataa. Esimerkiksi meidän alalla ostopäätöksiä tehdään pitkällä jänteellä ja ajatuksen syntymisestä voi verkkopalvelu-uudistukseen kulua jopa vuosia. Se että tarjouspyyntö putoaa pöydälle vie pitkän ajan, eikä todellakaan ratkea sillä, että sivustolla on tietyn värinen nappula tai video pyörimässä – kävijämääristä puhumattakaan.
Suurimman osan analytiikasta voi heittää roskiin.
En silti sano, etteikö analytiikkaa kannattaisi seurata, se saattaa tukea toimintaa. Mutta puhtaasti esim. Google Analyticsin tai Plausiblen kaltaisten työkalujen sijaan olisi hyvä keskittyä siihen, että sivusto on mahdollisimman toimiva juuri sinun tai yrityksesi kohderyhmälle. Analytiikka yleensä syleilee koko maailmaa. Sisällön ja verkkosivujen toimivuutta voi tarkistaa digitoimiston tai digimarkkinointitoimiston avulla tai vaikkapa työkalulla, kuten Ahrefs. Verkkosivut on jatkuva kehityskohde, eikä koskaan kerralla purkissa.
Kaikki verkkosivut ovat samanlaisia, kaikki tekstit ovat samanlaisia – millä hinnalla päädyt Googlen etusivulle?
Jos katsoo web-alan ensimmäisiä hakutuloksia vaikkapa alan suosituimmalla hakusanaparilla “kotisivut yritykselle”, vastaan tulee toinen toistaan liiketoimintaa mullistavampia yrityksiä, jotka tarjoavat “digitaalisia ratkaisuja” ja vieläpä “avaimet käteen -periaatteella”, erilaisilla hinnoilla. Sisältö on käytännössä samaa tauhkaa joka paikassa ja jäätävissä tekstiseinissä on mietitty lähinnä Googlea. Teksti on pahimmillaan pelkkää liirumlaarumia, jota ei jaksa lukea.
Verkkosivut kilpailevat Googlen ykkössijoituksesta hinnalla millä hyvänsä ja varsinainen suunnittelu unohtuu. Kun kaikki sivut ja tekstit näyttävät samalta, myös yritykset näyttävät ja haisevat samalta. Kuinka tiedät mikä on hyvää ja mistä ostaa, kun asiat on näin? Miksi teemme samat “jipot” sen takia että halutaan Googlessa ensimmäiselle sivulle, vaikka samaan aikaan yritetään erottua muista? Erottumista ei tapahdu, jos menee liikaa hakukone edellä.
Nyt kun on märehditty tarpeeksi, kuinkas tämä sitten tehdään hyvin?
Hyvät verkkosivut palvelevat käyttäjää ja löytyvät hyvin hakukoneista. Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, vaan päinvastoin, tukevat toinen toistaan. Verkkosivuja ei koskaan pitäisi tehdä pelkästään Google-näkyvyyden ehdoilla.
Hyvin suunnitelluissa verkkosivuissa on selkeä prosessi. Meillä Dudella se menee näin:
- Lähetät meille tarjouspyynnön
- Määritellään tarpeet ja tavoitteet, soitellaan ja jutellaan
- Tehdään tarjous
- Kaupat tuli, kiinni veti!
- Istutaan yhdessä päivän mittaiseen aloitustyöpajaan, jossa kiteytetään verkkosivuston tavoitteet, laaditaan sivukartta, mietitään käyttäjäpolut, vaiheistetaan projekti ja otetaan projektityökalu käyttöön
- Suunnitellaan verkkosivujen visuaalinen ulkoasu (engl. layout, eli anglismittain “leiska”), tehdään sellainen uniikki räätälöity kokonaisuus jota ei taatusti ole muilla. Ideoidaan määritellään, iteroidaan, mietitään sisältöjä, jne.
- Siirrytään tekniseen toteutukseen, tehdään leiskoista nettisivulla toimivat, keskitytään teknisiin ratkaisuihin ja siihen että asiakkaan on helppo päivittää sivustoa.
- Testataan testiympäristössä samalla kun tuunataan. Koulutetaan asiakas käyttämään sivustoa.
- Asiakas syöttää sisältöä, Dude auttelee. Viilataan, hiotaan, parannellaan. Tehdään käyttöönottotestaus. Sovitaan julkaisusta.
- Julkaistaan onnistunut verkkosivusto ja mietitään stepit jatkokehitykseen ja digimarkkinoinnin tueksi.
- Ylläpito, asiakastuki ja hommat jatkuu jatkokehityksen kautta.
Lue lisää prosessista ja muustakin Verkkosivut-palvelusivultamme. Jos haluat tehdä netistä vähemmän tylsää, ole ihmeessä yhteyksissä!