Viime vuonna Tampereella järjestetty WordCamp Finland 2015 oli menestys, joten sanomattakin selvää, että myös tämän vuoden WordCampiin oli pakko päästä ja lippu ostettiin heti kun ne tulivat myyntiin. Meiltä lähti tänäkin vuonna puolet firmasta, eli devaajapuoli, minä (Roni) ja Timi, joka lähti jo torstaiksi vapaaehtoistöihin.
Lyhyesti selitettynä WordCamp tarkoittaa WordPress-konferenssia, jossa keskitytään WordPressin ympärillä pyöriviin aiheisiin sekä tavataan muita WordPressillä tekeviä ihmisiä ja yrityksiä. Lisää WordCampin taustoista voit lukea vaikkapa viime vuoden WordCamp-reportaasistamme. Tämänkin vuoden bloggaus on rakennettu kronologisessa järjestyksessä ja varaudu jo nyt lukiessa siihen että tiedossa on tiukkaa tavaraa jokaikisestä konferenssin vaiheesta.
Since their first wordcamp, there are more user groups in the country. 🤗🇫🇮 #wcfi
— Jenny Wong 🐝 (@miss_jwo) April 15, 2016
WordCamp Finland 2015:n jälkeen Suomessa on aloitettu WordPress Meetupit Jyväskylässä, sekä Turussa. Ennestään meetuppeja järjestettiin jo Tampereella sekä Helsingissä.
Tämän vuoden WordCampin jälkeen Meetup-ryhmää alettiin puuhaamaan myös Ouluun! Tulehan yhteisön Slackiin jos sijaiset Oulun lähettyvillä ja haluat osallistua yhteisön toimintaan.
Tämän vuoden Suomen WordCampiin oli suunniteltu oma versio Wapuu-maskotista, joka löytyi tarrana swag-tiskiltä. Nappasin heti omani mukaan läppäriä koristamaan.
Isn't our #wcfi #wapuu cute? Thank you @sonjajaakkola for creating it! Get it near the stairs. #wpfi #wordpress pic.twitter.com/EwJk3JTgTx
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
#wcfi stats: 134 tickets (53%) where purchased on Feb 10th when the sale started. 78 during the first hour. We were sold out in 53 hours.
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
#wcfi stats: 52 % of attendees specified their Twitter handle when signing up. https://t.co/38mBM0pvZd #wpfi
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
#wcfi stats: According to T-shirt orders 11% of #wcfi attendees are women and 75% men. 14% did not specify T-shirt at all. #wpfi
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Kaikki Wapuut löytyvät täältä. Ovatpa ne söpöjä!
Jyväskylästä Helsinkiin siirtyminen
Jyväskylästä ponnistavien Valun ja MEOMin tuttujen autokyydit olivat täynnä, joten tällä kertaa matkustin perinteisesti junalla. Autokyyti olisi kelvannut, sillä konferenssi alkaa yhdeksältä ja Jyväskylästä ainoa juna, jolla paikalle ehtii lähtee 5:20. Koska torstai meni työn touhussa, ei pystynyt lähtemään edellisenä päivänä.
Valulta mukana @tpaananen @vesalehtinen @mikkovirenius @ratsala @henripylvas @kimmo_korpela Hyvä päivä! #wcfi
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
Introvertin istumapaikka. #aamujuna #tviittaajunasta #tweettaajunasta #VR #VRfi @VRpalvelu pic.twitter.com/9s25tNy6IW
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Paikalle oli helppo löytää, sillä Virgin Oil sijaitsee parin minuutin kävelymatkan päässä rautatieasemalta, aivan Helsingin ydinkeskustassa Mannerheiminkadulla. Vaikka olin hieman myöhässä, jonoa oli silti lähes ulko-ovelle saakka. Jono kuitenkin eteni nopeasti, kiitos vapaaehtoistyöntekijöiden, joihin myös Timi kuului. Omaa suutaan ei tarvinnut hirveästi vielä tässä vaiheessa avata kun oli man in the inside jo tarjoamassa läpyskää ja t-paitaa kätöseen.
Paikan päällä
Tällä kertaa tarjolla ei ollut aamupalaa, kuten viime vuonna. Kahmaisin mukaan mitä mahtavinta swägiä ja ryntäsin kahvipisteelle santsaamaan polttoainetta. Tässä välissä ehdin vaihtaa pari sanaa WP-Palvelun/Seravon Antti Kuosmasen kanssa, joka on tullut miitattua jo useampaankin otteeseen. Samalla ständillä tuli Seravon Otto Kekäläinen morjenstamaan.
#Digitoimistoduden edustus @ #wcfi. @wahalahti pic.twitter.com/6DNAEbh5AX
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Paikka oli tupaten täynnä, mutta löysin nurkkapenkistä lavan vasemmalta puolelta pöydän, jossa oli useampi vapaa paikka. Pöydän päässä istui devaajaa Mediayhtiö Bermuda Oy:sta, jonka nimi soitteli kelloja, mutta sen kummempaa muistijälkeä ei ollut aiemmin jäänyt. Digitoimisto Verkkoon-yrityksen Joonas Anttonen sen sijaan oli tullut useammin vastaan netin ihmeellisessä maailmassa. Seuraan liittyi myös jo tutuksi tullut mm. WordPressin kielipakettien Composer-repojen ylläpitäjä Onni “koodimonni” Hakala, joka on sittemmin hypännyt Geniem Oy:n kelkkaan.
Tänä vuonna WordCampissa oli myös huomioitu esteettömyys viittomakielen tulkin muodossa.
Ping @mustikkasoppa :) #wcfi https://t.co/cUzZZRaBxA
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Paikalla oli myös rekryäjiä, sponsoreita ja ylipäätään WordPress-maailman kermaa. Ei aikaakaan, kun konferenssi oli täydessä vauhdissa.
WordCamp käyntiin – ensimmäinen talk: Working with WordPress as a Team
Konferenssin avasi perinteisesti Suomen WP-skenen konkari, Daniel Koskinen. Avauspuheenvuorossa käydään läpi perinteiset vastaukset kysymyksiin mitä, missä ja milloin, kiitetään sponsoreita sekä toivotetaan tietysti väki tervetulleeksi tapahtumaan. Tämän jälkeen Foxlandin käytettävyysexpertti ja Jyväskylän miitissäkin puhumassa käynyt teemamaakari Sami Keijonen liidasi puhujat lavalle.
Hashtageja tapahtumassa oli tarjolla #wcfi, #wpfi, ja #wordpress, mutta #wcfi on näistä kaikista vakiintunein. Täytyy sanoa että tweetatessa meni ihan ajatustasolla parikin kertaa sekaisin #wpfi ja #wcfi, enkä ollut ainoa.
House is full! WordCampFinland started just now! #wordpress #wcfi pic.twitter.com/jxEEjP6pBd
— Johanna Kujanpää (@JohannaKujanpaa) April 15, 2016
Avauspuheenvuoron jälkeen oman kylän Natanael Sinisalo päästettiin ääneen. Natte aloitti taustatiedoilla yrityksestään MEOMista, joka on lähtöisin samoilta suunnilta kuin Dudekin, Jyväskylän ytimestä. Knoppitietona sanottakoon, että Naten kanssa ollaan vanhoja tuttuja ja esiintymistä oli jännittävä seurata, varsinkin kun olin odottanut jo viime vuoden peruuntunutta esitystä innolla.
Oman kylän @ntsinisalo starttaa talkit aiheella "Working with WordPress as a team" #wcfi pic.twitter.com/Vpnl2OA6J2
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Natte kertoi asiat hienosti oman kokemuksensa kautta ja hyvillä key-pointseilla. Ei saisi keskittyä liikaa asioihin tai teknologioihin, jotka eivät ole tärkeitä, sillä muuten uhkaa burnis, jonka Natanael on itsekin käynyt läpi. Täytyy myös muistaa, että hommaa tehdään asiakkaille, eikä kilpailijoille “näyttämisen” takia.
Siinäpä se#wordpress #wcfi #wpfihttps://t.co/XwTnfvSkTG pic.twitter.com/RPacV7ce5T
— Jarmo Lahti – https://equel.me/@jarmolahti (@jarmolahti) April 15, 2016
Keskity olennaiseen & kerro asioista riittävästi etukäteen. #wcfi @ntsinisalo pic.twitter.com/ECiRqN8G3G
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
"Ensisijaisesti pitää oppia toimimaan ihmisten kanssa, vasta sitten teknologian" Hyvin sanottu @ntsinisalo! #wcfi
— Sauli Rajala (@ratsala) April 15, 2016
Hyviä juttuja, jotka vahvistivat jo hyväksi opittuja tapoja entisestään. Jo vuosia sitten kuulin itse asiassa konsultin suusta termin KISS, Keep It Simple Stupid, jossain hekin ovat olleet oikeassa.
"Keep things simple. Älä lähde tekemään liian isosti ja monimutkaisesti, jos vähempikin riittäisi" Hyvää settiä @ntsinisalo! #wcfi
— Sauli Rajala (@ratsala) April 15, 2016
"Dokumentoinnissa ei kannata keskittyä työkalun valitsemiseen, vaan aloittaa dokumentointi." #wcfi .@ntsinisalo
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
https://twitter.com/AmandaKoivisto/status/720869109731184642
"Dokumentoinnissa ei kannata keskittyä työkalun valitsemiseen, vaan aloittaa dokumentointi." #wcfi .@ntsinisalo
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
Our first speaker @ntsinisalo is getting lots of questions! #wcfi pic.twitter.com/WAy0wioZ76
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Low-Carbon Web Design
Seuraavaksi meille tuli puhumaan amerikkalainen Jenn Schlick, jonka työpaikka on Massachusetts of Technology (MIT) Energy Initiative. Jenn innostuu CSS:stä ja web-teknologioista, sekä työskentelee muiden alustojen lisäksi WordPressin parissa.
Vaikka mm. esteettömyyden pohtiminen on Dudelle arkipäivää, eipä ole tullut mieleen ajatella miten verkkosivubisneksessä voisi vähentää hiilijalanjälkeä rakentamalla ekologisempia verkkosivuja. Tai kuinka kuinka monta grammaa hiilidioksiidia tuhlaan jokaisella tweetilläni.
How much CO2 you use by every #tweet #wcfi pic.twitter.com/vnbGCKjPvr
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
Low carbon web design is a really fresh point of view. Have to admit I’ve never thought of it, really. (My home office is low carbon!) #wcfi
— Mikko Saari 🍵 (@msaari) April 15, 2016
The carbon emissions caused by the Internet are huge 😳 @jennschlick #wcfi #wpfi pic.twitter.com/AnIvcJcsW8
— Frantic (@franticcom) April 15, 2016
Opittua. Jokainen Google-haku tuottaa 7 gramman CO2-päästön. #WCFI
— Juhani Hodju (@juhex) April 15, 2016
Pystyin jo tässä vaiheessa toteamaan että tässä on ehdottomasti mielenkiintoisin ja uniikein esitys.
Täällä pelastetaan myös maailmaa#wordpress #wcfi #wpfihttps://t.co/XwTnfvSkTG pic.twitter.com/WT3C2khtpp
— Jarmo Lahti – https://equel.me/@jarmolahti (@jarmolahti) April 15, 2016
Test out how green your website is: https://t.co/WgHdZhtRII #wcfi 🍃 pic.twitter.com/0USh9oh80A
— Pixels Helsinki (@pixelshelsinki) April 15, 2016
Tulihan sieltä vinkkejäkin. Esimerkiksi Ecograder.com -sivuston avulla voit tarkistaa mikä on sinun verkkosivustosi hiilijalanjälki. Pohdintaan tuotiin myös palvelimen merkitys sivuston ekologisuudelle, sekä optimoinnin tärkeys – mitä kevyempi saitti, sitä ekologisempi se on.
Is your website hosted on server that runs on renewable energy? #wcfi
— Tom Brunberg (@tombrunberg) April 15, 2016
Mukavaa huomata, että vihreä väri Page Speedissä tarkoittaa vihreää myös Ecograderissa. #wcfi
— Jussi Mäkinen (@jmakinen) April 15, 2016
The first website was the most environment friendly ;) damn webdesign! https://t.co/M2mhnGNRRk #wcfi https://t.co/BnVdptapnT
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Optimize your WordPress sites. Share buttons, extra CSS/JS in the <head> are not always needed. @jennschlick #wcfi pic.twitter.com/wVLzPRQ5GE
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Muuten, meidän serverit pyörivät 100% tuulivoimalla! Ollaan siis ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun edelläkävijä. #wcfi #wordpress
— G-Works (@gworksoy) April 15, 2016
Ensimmäinen lightning-talk: Embracing the boundaries of templates
Lightning talkien aikana käydään tunnissa useampi lyhyempi talk läpi. Franticin Liisa Benmergui aloitti puhumalla sivupohjista.
Modular design is a mindset. Great lightning talk going on about templates and content by @liizer. #wcfi pic.twitter.com/UFmOGS6Sal
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
"In WordPress, you're designing actually two interfaces: end user interface and admin interface." @liizer #wcfi #wpfi
— Frantic (@franticcom) April 15, 2016
@franticcom @liizer It’s easy to create ”engineer interfaces” for the admin side. Creating user-friendly admin interfaces is hard. #wcfi
— Mikko Saari 🍵 (@msaari) April 15, 2016
Esityksessä muistutettiin että käyttäjää pitäisi ajatella enemmän suunnittelussa ja että myös ylläpitonäkymän “pohjan” selkeys on tärkeää.
Suunnittelussa kaikki voimat hupenevat usein public interfacen suunnitteluun. Siksi usein unohtuu sisällönsyöttönäkymä. #wcfi
— Mika Minkkinen (@MikaMinkkinen) April 15, 2016
Everything is possible but not all of it smart to do. #wcfi pic.twitter.com/kJqIcNIfSx
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
A designer @liizer who understands the another side of the UI/UX the admin one. 99% "ad companies" should take notes #wcfi #wpfi @franticcom
— Juhani Hakala (@JuhaniOfficial) April 15, 2016
Great pointers from @liizer how a designer and developer should work as a pair #wcfi #webdev #wordpress pic.twitter.com/8HT8cgG39F
— Marika Holmstrom (@marika79) April 15, 2016
@WordCampFinland Well done! All volunteers were on top of things and so nice. Liked the intimate venue. Keep up the great work! #wcfi #wpfi
— Liisa Benmergui (@liizer) April 15, 2016
WordPress security 101: what is important – and what is not
Seuraavana oli vuorossa Seravon Otto Kekäläinen, joka tuli puhumaan meille tietoturvasta. WordPressillä on “huono” maine tietoturvastaan, sillä ainakin jossain vaiheessa historiaa ytimessä on ollut useampikin haavoittuvuus ja mediassa usein hohkataan WordPress-saittien hakkeroinnista ja muusta vastaavasta. Otto kuitenkin pisti jauhot suuhun epäilijöille, sillä vuonna 2016 WordPressin core on erittäin luja.
Meidän @ottokekalainen puhumassa lightning talkissaan tietoturvasta. #wcfi pic.twitter.com/nzWyZgGS40
— Seravo 🇫🇮 (@SeravoFi) April 15, 2016
Kokeneelle WP-devaajalle tiedossa ei ollut mitään uutta, mutta saatiin ainakin hyvää dataa näkyville WordPressin tietoturvan nykytilasta. Otto painotti myös salasanojen vahvuuden tärkeyttä ja muistutti, että useamman kuin kolmen erilaisen salasanan jälkeen kannattaa siirtyä salasanamanageriin. Dudella käytössä on 1password.
Use password Manager If you have more than 3 passwords to remember. #wcfi pic.twitter.com/zzfYwqmM2P
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
How secure #wordpress is? @ottokekalainen says that it is very secure and the problem is plugins. #wcfi pic.twitter.com/RWasWOOL4L
— Timi Wahalahti (@wahalahti) April 15, 2016
Kaikille, jotka epäilevät WordPressin tietoturvaa, tässä kaavio. 2007 bugeja oli paljon, 2016 ei juuri yhtään. #wcfi pic.twitter.com/wDyN31gqHj
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
How secure is WordPress core? #wordpress #wcfi #wpfihttps://t.co/XwTnfvAK28 pic.twitter.com/8bbYAuuFjM
— Jarmo Lahti – https://equel.me/@jarmolahti (@jarmolahti) April 15, 2016
Relevant #wordpress security checklist. #wcfi .@ottokekalainen pic.twitter.com/XmPElncTPI
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
Good recap of basic WP security tips by @ottokekalainen! #wcfi
— Pixels Helsinki (@pixelshelsinki) April 15, 2016
From free to premium: How to sell a plugin
Seuraavana lavalle astui Relevanssi-lisäosan kehittäjä Mikko Saari, joka kertoi yleisesti lisäosastaan sekä lisäosan myymisestä. Pidin esityksestä, sillä se toi esiin avainpointteja, jotka sopivat hyvin muuhunkin WordPress-bisnekseen.
Know your weaknesses, be honest about them when marketing a plugin. This also applies to all business. @msaari #wcfi pic.twitter.com/tn02o3C1eu
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Freemium-ajattelu toimii myös WP-maailman ulkopuolella, onhan se nähty esimerkiksi yritysten kuten Slack, Crisp, Invision ja Spotify kohdalla.
@msaari in #wcfi: Helping non-technical people is kinda painful, You should target developers instead. (Talking about premium wp addon)
— Onni Hakala (@flakybuild) April 15, 2016
Best marketing you can have? An excellent free version of your plugin. Great presentation @msaari #wcfi pic.twitter.com/AZTctEqvYq
— Niklas Karlsson (@ntkarlsson) April 15, 2016
Lounas
Ruoka oli hyvää, löytyi monenlaista tukevampaakin salaattia ja pääruokana lihapullaa ja muusia. Nom nom.
Who is responsible for this? #wcfi pic.twitter.com/1P4RAt93PA
— Mikko Virenius (@mikkovirenius) April 15, 2016
Let's eat! Thank you sponsors. https://t.co/v5qCQKdIiQ #freelunch #wcfi pic.twitter.com/LPw7qoZUiC
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Food time. :) #wcfi pic.twitter.com/ZpP70iKULJ
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
#omnomnom #wcfi pic.twitter.com/OwFpZ3MWtb
— Seravo 🇫🇮 (@SeravoFi) April 15, 2016
Lunch was delicious! As some of you already noticed, also the bar is open already. #wcfi
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Experiences in implementing a complex mega shop in WordPress and WooCommerce
Ensimmäinen pläjäys lightning-talkkeja olivat ohitse ja vuorossa oli seuraavat pari pidempää luentoa. Ensimmäisenä lounaan jälkeen kuultiin syntyjään uusiseelantilaista Thomas Hurdia, joka kertoi yrityksensä booncon Pixelsin tähän mennessä isoimmasta WooCommerce-verkkokauppaprojektista. Hurd kävi kattavasti läpi 30 000 tuotteen verkkokauppaprojektia ja sitä miten WooCommerce sopii näin isoon kauppaan alustavalinnaksi. Homma meni myös tekniseksi. Erittäin kattava talk kaikin puolin.
Esittelyssä @WordCampFinland'issa tänään: isoin #WooCommerce #verkkokauppa projektimme. Intro in EN: https://t.co/9sAvY9rimj #wpfi #wcfi
— Pixels Helsinki (@pixelshelsinki) April 15, 2016
How do you convince your client to invest into a big #WooCommerce project? @SeenNotHurd explaining on stage now. #wcfi
— Pixels Helsinki (@pixelshelsinki) April 15, 2016
PDF plugins suck. –@SeenNotHurd
Oh, yes they do.
#wcfi pic.twitter.com/1K9HOrWivx— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
"When stuff sucks, build your own" @SeenNotHurd #wcfi pic.twitter.com/hdR4QB5AM0
— Sauli Rajala (@ratsala) April 15, 2016
Thomas explaining one of our most complex work ever at WordCamp Finland #wcfi #coding #wordcamp #wordpress… https://t.co/BrtgOQHxV1
— OrsisoGuy (@orsisoguy) April 15, 2016
Intriguing WooCommerce story by @SeenNotHurd
Good stuff.
SAP, WooCommerce and WPML. Quite the shindig.#wcfi
— Tuomas Lecklin (@lecklin) April 15, 2016
React for WordPress Developers
Lisää teknistä tiedossa. Bulgariasta lähtöisin oleva Nikolay Bachiyski kertoi WordPressin JavaScript-API:n ja etenkin Reactin käytössä WordPress-suunnittelussa. Perinteisesti WordPressin konepellin alustaa rakennetaan PHP:n avulla, mutta JS on nostanut päätään etenkin viime aikoina. Loistavia ideoita ja suoriakin koodiesimerkkejä saatiin nähdä esityksen aikana.
Why use Single Page App or React with WordPress? It's more engaging, less pressure for the server. @nikolayb #wcfi pic.twitter.com/wduH0mspEe
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Security Czar @nikolayb explains basic problems with complicated front-end apps: @reactjs for #WordPress devs. #wcfi pic.twitter.com/bSbZHyqCbD
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Näitä MietiNytJumalautaUudestaanX() -funktioita saisi kyllä olla enemmänkin kaikissa kielissä ja alustoissa 😂 #wcfi
— Antti Syrjä (@sakari) April 15, 2016
Nikolaylla oli mielestäni koko WordCampin hauskimmat ja piristävimmät slidet esityksessään. Vaikka esitys oli tekninen, se ei ollut varmasti kenenkään mielestä kuiva. Slideissä oli giffejä ja Nikolay selitti asiat hienosti siten, että kokemattomampikin pääsi jyvälle.
People and change.
"Change? Noooo!"React for WordPress developers by @nikolayb #wcfi pic.twitter.com/fkPwekgyjq
— Tuomas Lecklin (@lecklin) April 15, 2016
Kakkua
Seuraavaksi vuorossa kakkukahvi. Tässä välissä minä kävin kirjautumassa hotelliin, joten jäi kakut syömättä.
Coffee time #wcfi pic.twitter.com/8OCClJQqG6
— Kari Selovuo (@KariSelovuo) April 15, 2016
Practical REST API
Now some more interesting Lightning Talks. This time by @anttiviljami, @akibjorklund, and @maorpana. #wcfi
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Lightining-talkeissa jatkettiin REST API-aiheella ja vuorossa oli H1:n WordPress-konkari Aki Björklundin talk käytännöllisestä REST-rajapinnasta WordPressillä rakentelussa. Akin esitykseen tulin vähän myöhässä ja ilmeisesti monella muullakin venyi kakkukahvit. REST API ei ole vielä Dudella ajankohtainen, mutta kiinnostaa kovasti. Hyvä esitys.
.@akibjorklund talking about Practical REST API #wcfi pic.twitter.com/q5nOvp1Qg4
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Twitterissä on hiljaista kun nörtit rupes koodaa ja ei-nörtit on tässä vaiheessa joko kaljalla tai nukkuu. #wcfi pic.twitter.com/4xBwL1nNq2
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Open Source: The Good Parts of WordPress
Seravon Antti Kuosmanen puhui seuraavaksi GPL-lisenssistä ja WordPressin avoimesta lähdekoodista. Pidin jälleen Antin selkeästä presentaatiosta ja esityksen rytmistä. Open sourcesta ei voi koskaan puhua liian tarpeeksi, sillä liian moni tukeutuu vielä kaupallisiin, suljettuihin järjestelmiin, joissa on toimittajaloukku.
Great Thing to #gpl #wordpress is that you own it. #wcfi pic.twitter.com/w6GoBSBflb
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
As far as I can tell, nobody has distributed their own versions of Relevanssi Premium even though it has GPL and they could. #wcfi
— Mikko Saari 🍵 (@msaari) April 15, 2016
Open Source is not just someone's hobby. It's real deal. #wcfi pic.twitter.com/uscXtcmPWZ
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
In conclusion, we should support and celebrate #opensource, which makes WordPress great. Agreed! @anttiviljami #wcfi pic.twitter.com/zk9C6oEv0u
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Moni varsinkin isompi toimija tai pidempään suljettua koodia tuottanut SaaS-tarjoaja ei välttämättä ymmärrä, että open sourcessa liikkuu raha. Pidän open source -ajattelusta ja siksi Kuosmasen talkin aikana olin kuin kotonani.
Slides for my #wcfi talk available online at https://t.co/zpqpwuIQOy if you want to follow along! @WordCampFinland
— viljami.io (@anttiviljami) April 15, 2016
#wcfi Näistä slaideista selviää mm. muutama yleinen väärinkäsitys GPL-koodista. https://t.co/STknYbhD07
— Seravo 🇫🇮 (@SeravoFi) April 15, 2016
WordPress markkinoinnin mahdollistajana
Contrastin Mari Orpana puhui yleisesti markkinoinnista WordPressin avulla. Esityksessä olisin kaivannut ehkä hieman enemmän WordPress-näkökulmaa, jäi turhan yleiseksi ja pintapuoliseksi markkinointia käsitteleväksi presentaatioksi.
And today’s final Lightning Talk by @maorpana: WordPress markkinoinnin mahdollistajana (in Finnish) #wcfi pic.twitter.com/jTq0FjK6td
— WordCamp Finland (@WordCampFinland) April 15, 2016
Mihin #markkinointi panostukset tehdään vuonna 2016. #wcfi .@maorpana pic.twitter.com/IMsSGkPuFk
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
WordPressillä helppo markkinoida mm. helppokäyttöisyyden ja monipuolisten integraatioiden vuoksi. –@maorpana #wcfi pic.twitter.com/FOd82VVRAm
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Deploying WP Multisite to Heroku
Sitten lähdettiin teknisempiin aiheisiin. Tässä vaiheessa porukkaa alkoi livuta jo ovelle, sillä livekoodaus sai alkaa. Franticin Jussi Kinnula näytti miten deployataan (suomeksi: julkaistaan “ketterästi”) Heroku-pilvipalveluun. Esitystapa oli sen verran monotoninen, että aiheen kiinnostavuudesta huolimatta ajatus seurattaessa karkaili pariin otteeseen.
Man of the hour, our developer Jussi Kinnula, shares his insights on deploying WP multisite to Heroku. 👌#wcfi #wpfi pic.twitter.com/sLqCN8L8ta
— Frantic (@franticcom) April 15, 2016
Jei! Livecoding #wcfi pic.twitter.com/4AJ5AJinHy
— Mika Minkkinen (@MikaMinkkinen) April 15, 2016
Live demo for multisite deploy to Heroku at #wcfi pic.twitter.com/5KfhPLdufo
— Miikka Vento (@miikkavento) April 15, 2016
Kritiikkiä devaajaporukassa toi myös paikallisen palvelimen käyttäminen Vagrant-boksin sijaan. Dudella on sekä LAMP- että LEMP-stack, joista jälkimmäinen vagrant-kone on kovassa käytössä.
Such graphics. Despite the monotonic presentation, very interesting stuff. #wcfi pic.twitter.com/cVCOMIJmy2
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
#wcfi I can't believe people are still running php and mysql locally rather than using vagrant or docker. Cmon people, This is 2016 already!
— Onni Hakala (@flakybuild) April 15, 2016
Broken layout, #wcfi's first demo effect!
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
About a third of the participants (my estimate) left when the technical talks started. #wcfi pic.twitter.com/9wjrzEJ0KD
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Leveling up your Multilingual WordPress Site
Viimeisenä, muttei vähäisempänä Aucorin web-suunnittelija Janne Ala-Äijälä puhui monikielisen WordPress-sivuston suunnittelusta. Esityksessä saatiin hyviä vinkkejä, suosittiin Polylangia WPML:n sijaan ja muistutettiin hyvistä käytännöistä.
Last speaker on Wordcamp Finland 2016 is Janne from @aucor! #wordpress #wcfi #wpfi pic.twitter.com/H3gNgIT239
— Oskari (@OskariOfficial) April 15, 2016
Here's my Polylang Copy Content plugin that @j_underdude mentioned in #WordPressFinland 2016. https://t.co/ZXD4Eo9q6e #wcfi #wpfi #polylang
— Teemu Suoranta (@TeemuSuoranta) April 15, 2016
Avoid widgets on multilingual sites. –@j_underdude
We avoid them anyway, customers don't know how to use them. #wcfi pic.twitter.com/e4QIlxeAIr— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
Esitys herätti myös seuraajia pohtimaan kumpi on parempi tapa, tehdä käännökset plugarin avulla kantaan vai käyttää Poedittiä ja .mo/.po-tiedostopareja. Useampaan kuin kolmeen kieleen ei suositella käytettävän lippuja vaan kokonaisia kielen nimiä.
Default way and plugin way to translate #WordPress strings, which one you prefer? #wcfi pic.twitter.com/Gu232fUNlB
— Timi Wahalahti (@wahalahti) April 15, 2016
If you have more than 3 languages. Use full language names. NO FLAGS! #wcfi pic.twitter.com/CXBWmHHoae
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
On multilingual sites
"There is only one good thing about [lang selector] flags, they are small."#wcfi #WordPress pic.twitter.com/PT2RdmtmPb— Tuomas Lecklin (@lecklin) April 15, 2016
Fonttidilemmaa olen kritisoinut ihan muutenkin jo pidempään. Harmittaa kun ihan avoimen lähdekoodin fonteistakin puuttuu usein ääkköset. Siksi kannattaa katsoa että fontit ovat monikielisiä ja käyttää esim. Typekittiä tai Googlen Webfontti-hakemistoa.
Typical font issue: mixed alphapet. #wcfi .@j_underdude pic.twitter.com/6fGW5hy5hn
— Toni Hintikka (@tonihintikka) April 15, 2016
Viimeisen esityksen loppuvaiheilla tapasin Tom Brunbergin, joka on sittemmin myöskin siirtynyt tamperelaiselle Geniemille, oli mukava törmätä!
Thank you and big applause to all the organizers! Official talks are now over and it's time for afterparty! #wcfi pic.twitter.com/5C5rKQAtDV
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) April 15, 2016
https://twitter.com/jennschlick/status/720985795268591618
Feels so good to be supporting #wcfi #wpfi. https://t.co/E5CDhILuX6
— Exove (@exove) April 15, 2016
Thanks for a great day packed with insightful talks, @WordCampFinland . Now it's time to party! 🎉 #wcfi #wpfi
— Frantic (@franticcom) April 15, 2016
Afterparty
Virallisen tilaisuuden ollessa ohi jengi alkoi siirtymään afterparty-paikalle O’Learysiin. Olimme Timin kanssa hieman ajoissa, joten menimme viettämään sitä ennen Dudeaikaa viereiseen Wäinöön yhden tuopillisen ajaksi.
Afterpartyssa tuli ensimmäisenä morjenstamaan Raaseporilaisen digitoimiston JCO:n porukka, jonka Javanaisen pariskunta on tullut lähinnä Twitterissä vastaan aiemmin. Keijosen Samin kanssa tuli turistua jo aiemminkin, mutta afterpartyssakin oli hauska jutustella lisää.
Afterpartyssa tuli moikkaamaan vanha nettituttu, verkkokauppayrittäjä ja Suuntaus Oy:n digimarkkinoija Eetu Karppanen, jonka kanssa on tunnettu yli 10 vuotta, mutta ei koskaan tavattu. Paljon mielenkiintoisia ajatuksia pääsi vaihtamaan, mahtavaa kun viimein tavattiin!
Kun juomaliput loppuivat, loppuillan vietimme Timin, Eetun ja tamperelaisen Bananas-devaajan Tuomas Lecklinin kanssa BrewDog Helsingissä hyvien oluiden parissa. Tuomaksen kanssa olikin mukava jutella kun viime vuonna jäi vähän vähäiseksi. Bananas on oikein Dude-henkinen firma, iso käsi!
Afterparty is warming up! #wcfi pic.twitter.com/QI6gICOMpI
— Timi Wahalahti (@wahalahti) April 15, 2016
https://www.instagram.com/p/BEO1lM_k8UM/
Loppusanat
Jätin tälläkin kertaa väliin lauantain workshop-päivän, sillä aikataulut kotiinpäin lähdön suhteen kuumottelivat. Vuoden 2016 WordCamp Finland oli jälleen omanlaisensa elämys, aiheita löytyi laidasta laitaan ja jokaisesta talkista sai mukaan jotakin, edes hyvän mielen siitä, että skene ei pysy paikallaan missään tapauksessa. Kiitos kun tulit vetämään hihasta ja nähdään taas ensi vuonna!
WordCamp Finland muualla: