Kotisivut, nettisivut, verkkosivut. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Lue myös uudempi kirjoituksemme aiheesta: Mietityttääkö nettisivut ja niiden hinta? Kokeile kokeellista hintalaskuriamme (20.8.2021).
Viime aikoina netissä on jonkin verran pöhisty verkkosivujen ostamisesta ja räätälöinnistä sekä erityisesti hinnoitteluun liittyvistä kysymyksistä. Esimerkiksi digitoimisto Karhu Helsinki bloggasi aiheesta tänään sekä vaasalainen Morgan Digital valmisteemoista, joka liittyy aiheeseen. Myös Vierityspalkin mainiot bloggaukset on ollut usein helppo linkittää näistä puhuttaessa.
Jos haluat tietää meidän hinnat heti, katso hinnat bloggauksestamme “Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja”.
- Mitä nettisivut maksavat? (Karhu Helsinki, 13.12.2016)
- Tästä syystä emme luota valmisteemoihin (Morgan Digital, 13.12.2016)
- Älä osta parin tonnin WordPress-saittia (Vierityspalkki, 11.9.2015)
- Halvat nettisivut ja nopeasti – miten irtoaa? (Vierityspalkki, 17.6.2014)
Kotisivujen hinta on vieläkin monelle mysteeri – joskus jopa alalla toimijalle. Nykymaailma on kytketty nettiin ja ala on äärimmäisen kilpailtu. Kun yritykset lähtevät investoimaan verkkosivuihin tai uudistamaan olemassaolevaa kotisivuaan tai brändiään, etsitään parasta mahdollista toteuttajaa – yleensä myös halvinta. Kotisivujen ostaminen koetaan hankalaksi, sillä ei asiakas ei yleensä tiedä mistä hinta koostuu, vaikka toimisto perustelisikin sen näennäisesti riittävän hyvin.
Myös Dudelle kysymys “Mitä kotisivut maksavat?” on tuttu. On valitettavaa, että kysymykseen pitää vastata kysymyksellä, mutta pystytkö antamaan suoraa hintaa autolle tai asunnolle tietämättä millaista haetaan? Tonnista sataan tonniin on kaikista suorin vastaus, mutta se ei vielä kerro yhtään mitään.
Älä mieti ensimmäisenä paljonko perussivut maksavat, vaan millaiset sivut juuri sinä tai yrityksesi tarvitsee ja vasta sitten paljonko on varaa sijoittaa. Hyvin tehdyt kotisivut tienaavat itsensä ajallaan takaisin kun taas luotaantyöntävästä tai epäkäytännöllisestä sivustosta tulee helposti takkiin.
— Duden blogissa 10.4.2015, “Millaiset ovat perussivut?
Kotisivuja on erilaisia ja yrityksiä on erilaisia, näin ollen myös hintaskaala on laaja. Yritykseltä kotisivuja ostaessa puhutaan asiantuntijatyöstä, jossa tuntihinnalla on myös jonkin verran roolia. Käytetty työaika ei loppuasiakasta kiinnosta, vaan miten investointi maksaa itsensä takaisin. Siksi pureudun nyt ruohonjuuritasolla siihen, mistä esimerkiksi meidän hinnat koostuu.
Duden tekemien kotisivujen hinnat liikkuvat tällä hetkellä kolmesta ja puolesta tonnista reiluun kymppitonniin. Neljän hengen toimijana pystymme toteuttamaan isojen ja keskikokoisten yritysten lisäksi hyvällä hinta-laatusuhteella myös pienemmille yrityksille. Vakioprojektimme pyörii siellä 8000 euron molemmilla puolilla, jolla saa meiltä jo paljon.
Sitten niitä perusteluja hinnoille.
Räätälöidyt, helppokäyttöiset ja tarkoituksenmukaiset sivut asiakasta varten
Käsityö, just sulle tehty maksaa hieman enemmän kuin pakettiratkaisut. Kaikki tietävät että kaupassakin luomu ja käsityönä tehdyt tuotteet ovat hieman hinnakkaampia. Toteutamme kaikki sivustomme tarkoituksenmukaiseksi, asiakasta varten. Jokaista tekstiä ja kuvaa pystyy oletusarvoisesti erikseen pyytämättä päivittämään, ilman että meille täytyy soitella jos yhteystietosivulla muuttuu työkaverin puhelinnumero. Kotisivun elementtejä pystyy päivittelemään ja jopa siirtelemään vapaasti paikasta toiseen niin toivottaessa. Emme ole koskaan kouluttaneet asiakasta kotisivun käyttöön tuntia paria pidempään – jokainen oppii päivittelyn tunnissa.
Väittäisin, että valmisteemalla tai kotisivukoneella ei saa yhtä intuitiivista ja helppoa käyttökokemusta siten, että kävijän puolella kaikki on yhtä hyvännäköistä. Halpisratkaisuissa fiilis on räätälöityihin toteutuksiin verrattaessa aivan erilainen.
Selkein ero todella edullisiin verkkosivuihin verrattuna räätälöityihin useamman tonnin sivuihin on nimenomaan päivitettävyys. Joiltakin yritykseltä ostettaessa staattisia html-sivuja tai laskeutumissivuja voi saada halvalla, mutta niiden päivittäminen voi tulla kalliiksi kun lisämuutoksista joutuu maksamaan ekstraa. Pitkäjänteisiin sivustoprojekteihin kannattaa siksi suosia aina sisällönhallintajärjestelmää, mieluiten WordPressiä.
Hyvät kotisivut tuovat asiakkaalle lisää kauppaa
Hyvin toteutettu sivusto tai verkkokauppa maksaa itsensä takaisin, varsinkin kun se esittelee brändin, yritysilmeen, tuotteen, sisältää grafiikkaa ja generoi liidejä tai suoraa kauppaa. Sivusto parhaimmillaan lisää tunnettuutta ja myyntiä, johon vaikuttaa suoraan se millainen sivusto on ja miten hyvin se toimii.
Mitä paremmat kotisivut – sitä enemmän kävijöitä – sitä enemmän kauppaa.
Palvelu ennen kaikkea
Hyvässä hinnassa näkyy myös hyvä palvelu, sen tietää jokainen kuluttaja jo pelkästään kivijalkaliikekokemuksella. Henkilökohtaista ja asiakkaan huomioonottavaa palvelua ei välttämättä kaikki laske suoraan kustannuksiin, mutta se on silti oleellinen osa kokonaisuutta, asiakkuuden alusta loppuun saakka projektivaiheessa ja sen ulkopuolella.
Palvelua on jo alkuspeksaus ja se, että projekti määritellään jo ennen kuin lähdetään tarjoamaan. Tarjoukseen lasketaan tietty määrä palavereja ja hinnassa näkyy yleinen rahassa mittaamaton palvelu.
Tyylikäs ja uniikki ilme
Mitä halvemmalla sivuja lähdetään ostamaan, sitä vähemmälle roolille graafinen suunnittelu väistämättä käy. Kotisivukoneita käyttäessä ei tule varsinaisesti grafiikkaa mukaan ollenkaan vaan kaikki koostetaan sivuston omilla elementeillä. Pelkällä koodillakin saa aikaan hienoja ja näyttäviä asioita, mutta kun haluaa uniikkia, erottuvaa, päräyttävää ilmettä yritykselle, tarvitaan aina graafista suunnittelijaa. Älä laita koodaria suunnittelemaan logoa, vaan osta mieluummin räätälöity kokonaisuus sivuista, johon sisältyy yritysilme.
Dudella hintoihin sisältyy lähes poikkeuksetta vähintään ulkoasun, kuva- ja värimaailman suunnittelu aina laajempiin yritysilmeisiin saakka logoa myöten. Se saattaa hämätä hinnassa kun puhutaan vain “kotisivuista” – ulkoasua ja sen suunnittelua on kokonaissummasta oleellinen osa.
Tekniikan laatu – pitkälle viedyt prosessit
Koodia ei pidä vähätellä. Olen kuullut monta kertaa asiakkaan edellisten sivujen olevan vaikeasti päivitettävät, hankalat, rikkinäiset tai raskaat. Valmisteeman tai kymmenen eri lisäosan päälle tekevät toimijat kykenevät tarjoamaan omanlaistaan ratkaisua, mutta Themeforest-tyyppisistä teemakaupoista ostetut joka tilanteeseen sopivat “multipurpose”-teemat logon ja värien vaihdolla eivät välttämättä luo kaikista uskottavinta kuvaa firmasta – etenkin kun samanlaisia sivustoja löytyy roppakaupalla (knoppitieto: valmisteeman tunnistaa muuten yleensä ärsyttävän “kelluvasta” vierittämisestä, joka ei pysähdy kun lopettaa rullaamisen vaan liukuu eteenpäin kuin kurlingissa). Morganin mainiossa bloggauksessa lisää valmisteemojen puutteista.
Hyvin koodattu sivusto kestää pidempäänkin, jopa keskimääräisen verkkosivun eliniän (2 vuotta) ylikin, sopivan jänteällä jatkokehityksellä tai ylläpitosopimuksella. Lisäksi räätälöity saitti on yrityksen itsensä näköinen ja lopputulos on sellaista, jota ei löydy keneltäkään muulta.
Meillä vuosien varrella tekniikkaa on viety pitkälle ja kehitämme sitä aina eteenpäin jopa päivätahdilla. Avoimen lähdekoodin periaatteiden mukaisesti kehityksen näkee jo omilta GitHub-sivuiltamme.
Nykyaikaisuus
Laatu ja nykyaikaisuus ovat tärkeitä ja myös hinnassa perusteltavia asioita. Käytämme nykyaikaisia ja uusimpia työntekotapoja ja tekniikoita ja tuomme sen esille. Kehitys on ketterää ja räätälöityä ja asiakkaan suuntaan läpinäkyvää.
WordPress-lisäosat, laajennukset ja integroinnit
Hintaan vaikuttaa huomattavasti se millaisia toimintoja sivustolle lähdetään tekemään. Ns. “perushutun” (blogi, sivut, lomake) lisäksi sivustolle saatetaan toivoa tapahtumia, sosiaalisen median toimintoja, kilpailuja, kielikäännöksiä, monitasoisia valikoita, laajempaa hakutoimintoa, uutisia, keskustelupalstaa, intraa, tiedostopankkia, kuvagalleriatoimintoa, varausjärjestelmää, CRM:ää, lidiigeneraattoria, kyselyitä, tuotekatalogia, verkkokauppaa, laskuria, ja niin edelleen. Mitä enemmän toimintoja, sitä enemmän näkyy hinnassa.
WordPress on itsessään ilmainen, mutta samalla maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. WordPress tarjoaa mahdollisuuksia, joita ei aiemmin ole ollut saatavilla jos puhutaan perinteisistä verkkosivuista. Sivustolle pystyy integroimaan yritysten käytössä olevia järjestelmiä, maksuja, asiakasrajapintoja tai vaikkapa tilausjärjestelmiä.
Jatkokehitysmahdollisuudet
Meidän hinnoilla pystytään tekemään sivusto tai verkkokauppa, joka ei hajoa heti parin kuukauden päästä. Kun jatkokehitystä lähdetään suunnittelemaan vaikka seuraavaa tilikautta varten, sitä lähtee ilolla tekemään jo valmiiksi uusilla tekniikoilla.
WP tarjoaa toimittajaloukuttoman toteutuksen, jolloin yritys ei jää pulaan jos jostain syystä toimija menee konkkaan tai päättää keskittyä johonkin muuhun – tekijöitä löytyy aina. Samalla avoimen lähdekoodin räätälöity toteutus voi olla kalliimpi kuin bulkkina toteutettu tuote, josta ei ole niin paljon infoa saatavilla.
Loppusanat
Hintoihin vaikuttaa liiankin moni asia. Yksityisyrittäjälle digitoimisto on usein “liian kallis” ja kotisivukone “liian halpa”. Hinnasta ei kuitenkaan kannata tinkiä silloin kun asia koskee yrityksen näkyvyyttä ja statusta netissä. Huonot verkkosivut antavat monesti hyvin epäammattimaisen kuvan ja ihmisethän tunnetusti äänestävät jaloillaan – netissä klikkaamalla ruksia.
Dudenkin ympäriltä Keski-Suomen seudulta löytyy pilvin pimein tekijöitä laidasta laitaan ja laatua on varmasti vaikea tunnistaa. Toivottavasti tämä bloggaus kuitenkin avasi niitä asioita, mitä voi hintoja miettiessä pohtia.
Pistähän kommenttia alle tai Twitterissä, jos jokin jäi askarruttamaan tai listan jatkeeksi löytyy vielä lisättävää!