Monessa työpaikassa pyritään enemmän tai vähemmän karsimaan “ylimääräistä työtä” tai “laskuttamatonta työtä”. Yrittäjänä ymmärrän, että tuloksen tekeminen on tärkeää, mutta ajatus siitä, että joka minuutti olisi laskutettavaa, on puhdasta utopiaa.
Joillakin digialoillakin firman omat sivut jäävät päivittämättä, blogit kirjoittamatta ja teknologiakin vähän jälkeen siksi koska pitää tehdä “oikeita töitä”. Kerron sinulle salaisuuden: Siitä oikeastaan saa monesti lisää laskutusta, vaikka siinä hetkessä saattaakin vaikuttaa siltä, että kehitykseen käytetty aika on hukkaan heitettyä aikaa.
Duden mentaliteetti on alusta asti ollut ajan käyttäminen kehitystyöhön, vaikka joka päivä tarpeen tullen. Aikaa ei ole rajoitettu prosentteihin tai tunteihin päivässä tai viikossa, sitä tehdään silloin kun sille on tarve. Se on mielestämme edellytys kaikelle tämän alan työlle, koska ilman jatkuvaa kehitystä ei pysy aallonharjalla eikä pysty toimittamaan asiakkaalle parasta mahdollista laatua.
“Mutta kun ei kerkiä”
Koskaanhan ei nykymaailmassa kerkiä, mitään, mukamas. Mutta kun sekin on fakta, että jos kehitystyölle varaa vaikkapa tietyn päivän viikosta, silloin ei synny samoja ideoita kuin esimerkiksi projektia tehdessä tietyn ongelmakohdan kohdatessa. Pahimmassa tapauksessa kehityskohde unohtuu ja sen kanssa hakkaa päätä seinään jatkossakin.
Suurin osa teknisestä kehityksestä tapahtuukin meillä siten, että kun aloitamme uuden projektin ja huomaamme esimerkiksi pohjana käyttämässämme omassa WordPress-teemassa tai lisäosassamme bugin tai parannuskohteen, teemme sen saman tien huomaamishetkellä. Me nimittäin tiedämme, että sen yhden jutun tekemiseen menee tietty aika minuuteista tuntiin, mutta se säästää tulevaisuudessa tunti- ja päiväkausia turhaa työtä.
Kehitystyö ei ole pelkästään teknistä
Jokainen yrittäjä tietää, että firmaakin täytyy kehittää jatkuvasti. Paljon on sellaista kehittävää tekemistä, joka ei näy mitenkään, varsinkaan firman pankkitilillä. Uskon kuitenkin vakaasti että sillä on positiivinen vaikutus tulevaan menestykseen.
Myös graafikoiden täytyy olla ajan hermolla ja kehittää luovaa visuaalista työtään. Usko tai älä, myös graafikoiden työkalut kehittyvät, nimittäin meilläkin on ajan saatossa siirrytty pois Photoshopista tarkoituksenmukaisempiin työkaluihin. Jotkut käyttävät Sketchiä, toiset Figmaa, mutta meillä on luotettu XD:seen. Kehitys kehittyy tässäkin.
Vaikutus asiakkaalle
Voi tuntua äkkiseltään jännältä, jopa nihkeältä, että asiakkaan kustannuksella kehitetään asioita. Mutta se on oikeastaan edellytys. Asiakas on tärkein ja hän saa priimaa, kun työkalut ja pohjat ovat uusinta uutta, eikä vuodelta 1999 “koska ei tässä asiakastyössä ole kerinnyt kehittää”. On äärimmäistä asiakkaan huomioimista pistää paremmaksi ja paremmaksi.
Jokaista työkalua pääsee kehittämään päivätasolla niin paljon kuin sielu sietää. Meillä ei katsota pahalla (vaan päinvastoin) jos kehitystyöhön uppoaa “liikaa” aikaa. Joskus se tapahtuu jopa jossain määrin asiakastyön kustannuksella, mutta silloin voi olla varma, että myös asiakkaan sivustosta tulee entistä parempi. Ja aikataulussahan pysytään silti, kehitystyö ei sulje sitä pois, vaan usein jopa auttaa siinä, koska kaikki sujuu nopeammin ja helpommin.
Parasta koodarin työssä – matkani koodiapinasta WordPress-ammattilaiseksi, Torstaina, 21.2.2019
Avoimuus ja avoin lähdekoodi
Jotta asia ei olisi vain puheen tasolla, sanoista tekoihin mennään meidän GitHubissa, josta näet kehityskohteidemme edistymisen reaaliajassa – jos siis koodi kiinnostaa. Myös asiakasprojektit ovat siellä, joskin lukkojen takana tietosuojasyistä. Jos taas yrityksen kehitys kiinnostaa, Handbookiamme päivitämme reaaliajassa.
Miten teillä kehitytään? Kommentoi somessa!