Taannoin yrittäjien verkostossa tuli vastaan kirjoitus, jossa kummaksuttiin nettisivujen ostoon liittyvän tarjouksen monimutkaisuutta. Verkkosivuja ostettaessa tarjouksessa vilisee usein tekstejä kuten rakenne, ulkoasu, webhotelli tai hosting, ylläpito, hakukoneoptimointi, nopeuden optimointi, saavutettavuus, sisällöntuotanto, ilmesuunnittelu, ja niin edelleen. Ei mikään ihme, että saattaa vähän ihmetyttää, jos ei ole alan termit hallussa.
Kun olet pyytämässä tarjousta nettisivuista ja siellä puhutaan vaan jostain webhotelleista, layouteista, hakukoneoptimoinneista, yms. Laitetaanko tilaukseen? Enhän edes tiedä mikä on webhotelli, enkä haluakaan tietää. Haluan tietää saanko tällä lisää asiakkaita. Ihan yksi lysti mikä siellä on, kunhan se vaan toimii.
Muistan, että jo yrittäjäurani alussa tarjouksen laatiminen oli kaksipiippuista hommaa. Olen aina halunnut ajatella asioita asiakkaan näkökulmasta ja tehdä asiakkaillemme asiat mahdollisimman helpoksi ymmärtää. Kyse ei ole siitä miltä juuri minusta tuntuisi ostaa palvelua, josta en tiedä mitään, vaan miltä kenestä tahansa tuntuisi. Tarjouksen pitäisi olla helposti ymmärrettävä, mutta samaan aikaan sisältää kaikki työhön kuuluvat asiat niiden oikeilla nimillä niin, että se olisi vakuuttava. On ollut haastavaa kertoa asiat kuin ne on ja samalla olla puhumatta jargonia.
Kaikkia monimutkaisia ja vaikeita asioita ei voi yksinkertaistaa, eikä tarvitsekaan. Maksat asiantuntijalle siitä, että luotat siihen että hän tietää. Tarjousta lukiessasi et välttämättä ymmärrä, mutta tiedät mitä saat. Samalla tavalla ostaessasi taloa tai autoa pitää olla hitusen kiinnostunut siitä mitä investointi pitää sisällään, jotta tietää että hyvä tulee. Meidän vastuulla toimittajana on taas kysyä asiakkaalta asioita, joista voidaan koostaa kokonaisuus siitä minkälaisen monimutkaisen ja vaikean asian asiakas tarvitsee. Kannattaa myös muistaa että alustalla on väliä.
Mites sitten ne liidit?
Jotkut alan toimijat lupaavat tietyn prosentin konversion tai X määrän asiakkaita lisää verkkosivu-uudistuksen myötä. Verkkokauppamaailmassa asioita on helppo mitata, sillä klikkaukset ja ostot saadaan kiinni luotettavasti ja pystytään osoittamaan heti, jos sivuilla käynti on johtanut kauppaan. Tavallisilla verkkosivuilla etenkin palvelutuotteita myytäessä on kuitenkin hyvin vaikeaa kytkeä kävijän vierailu ja yhteydenotto suoraan myyntiin. Vielä vaikeampaa on sanoa onko kauppa suoraan brändiuudistuksen tai verkkosivu-uudistuksen vaikutusta, vai onko kävijä tullut esimerkiksi suosituksen kautta.
Uusia asiakkaita ei nettisivun tekijä voi siis ihan suoraan sinulle luvata, sillä kaupankäynti vaatii muutakin kuin ne nettisivut. Verkkosivuston tekijä ei pysty hallitsemaan näitä muita asioita. Pidemmällä aikavälillä on helpompi osoittaa verkkosivustouudistuksen vaikutus myyntiin. On nimittäin helpompi verrata esimerkiksi verkkosivustouudistusta edeltävän ajan kävijämäärää, lomakkeiden yhteydenottojen määrää uudistuksen jälkeiseen aikaan ja päätellä siitä. Voi kuinka voisinkin sanoa pomminvarmasti, että kun tilaat meiltä saat kasapäin uusia asiakkaita. Voin ainoastaan kertoa, että myynnillä on potentiaalia kehittyä kun verkkosivut ovat kunnossa, mutta se vaatii muutakin kuin pelkät verkkosivut.
Valitettavasti myös verkkosivujen ostaminen edellyttää hieman perustietoa siitä mitä ollaan ostamassa. Muuten ostat sikaa säkissä, etkä tiedä mitä saat. Digi- ja mainostoimistojen nettisivubisnes on räjähtänyt viime vuosikymmenen sisällä käsiin ja tarjolla on nettisivuja 100:sta eurosta aina 100 000 euroon saakka niin kovakoodatuista laskeutumissivusta (joita et voi itse päivittää) aina täysin räätälöityihin sisällönhallintajärjestelmiin (joiden sisältöä voit itse päivittää) saakka. Helppo nyrkkisääntö ostaessa on tietää mitä haluat sivustolla tehdä, tarvitseeko sinun itse päästä sitä päivittämään, haluatko “avaimet käteen” eli ylläpidon jota asiantuntijayritys hoitaa vai DIY (tee-se-itse) -meiningillä hoitaa asioita itse. Näillä pääsee jo pitkälle.
Entä hinnat?
On puhuttu myös paljon siitä miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja (Duden kirjoitus vuodelta 2017). Jos verkkosivut olisivat kiinteä tuote, jonka voi poimia digitaalisesta hyllystä ja “laittaa päälle”, hinnat olisivat näkyvillä. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi SquareSpace, jolla voi itse rakentaa sivut tietyin rajaehdoin tai Shopify, jolla voi rakentaa nopean ja helpon verkkokaupan. Meidän alalla verkkosivut ovat kuitenkin palvelu, joka räätälöidään asiakkaalle sopivaksi. Se eroaa tee-se-itse -palveluista tai 200-2000 € sivustoista siinä, että saat juuri sellaista mitä tarvitset siten että sivusto ei sisällä mitään turhaa toimintoa. Jokainen yksityiskohta sivustollasi mietitään juuri sinun bisnestäsi varten. Siinä on vissi ero. Katso myös: Miksi kannattaa maksaa kymppitonni verkkosivuista?
Mitä nämä asiat sitten tarkoittavat?
Kokemukseni mukaan mikä tahansa asia mistä ei tiedä, on ihan yhtä “vaikeaa”. En henkilökohtaisesti tiedä autoista tai remonteista yhtään mitään ja olisi äkkiseltään hämmentävää lukea sylintereistä, hevosvoimista tai salaojista, mikä lisää epävarmuutta. Ja raksa-alallakin on kuulemma huonoja toimijoita. Ei auta kuin selvitellä sen verran, että tietää keneltä kannattaa ostaa. Miksi asia olisi eri tavalla verkkosivumaailmassa?
Jotta tämä ei jäisi ihan tuuleen huuteluksi, selitän tässä alla vielä tyypillisimmät asiat käännettynä tarjousjargonista suomeksi. Meillä nämä asiat on toisaalta selitetty tarjoukseen jo varsin ymmärrettävästi.
Tarjousjargon | Suomi |
---|---|
Webhotelli, palvelin, palvelinympäristö | Paikka, jossa verkkosivustosi pyörivät. Jotkut toimijat hoitavat nämä puolestasi, toiset vain välittävät tiedot sinulle. |
HTTPS | Suojattu yhteys sivustolle, eli lukon kuva. Jos tätä ei ole, sivusto on haavoittuvampi. Aikalailla tätä päivää hyvillä toimijoilla. |
Verkkotunnus, domain | Oman sivustosi osoite, esimerkiksi minunyritys.fi |
Sisällönhallintajärjestelmä, CMS | Alusta, jolla hallitset sivustoasi, päivittelet tekstejä ja kuvia. Näitä voivat olla esimerkiksi WordPress, Drupal, yms. |
Layout, leiska | Sivuston visuaalinen ulkoasu, jonka suunnittelija tekee toiveidesi perusteella. Yleensä puhutaan simppelisti “ulkoasusta”. |
Saavutettavuus | Asiat, jotka varmistavat että sivusto ja sen toiminnot toimivat kaikilla, myös sokeiden lukulaitteilla, heikkonäköisillä, huonokuuloisilla ja värisokeilla. |
Hakukonenäkyvyys- ja optimointi | Tehdään toimenpiteitä, joilla edesautetaan sitä että sivut näkyvät riittävän hyvin Google-hauilla ilman maksettua mainontaa |
Some-syötteet | Sosiaalisen median kanavat näkyvillä verkkosivujen puolella. |
Siinäpä varmaan ne tärkeimmät. Jos olet verkkosivuja vailla, laita meille tarjouspyyntö. Meillä räätälöidään nimittäin tarjoustenkin sisältö niin, että siellä ei ole sellaista mitä et oikeasti tarvitsisi. Ja kysy ihmeessä, jos jokin jäi vielä epäselväksi!