Tämä juttu on osa moniosaista juhlavuosikirjoitussarjaa, jossa muistellaan menneitä. Lue osat järjestyksessä:
– Osa 1: Alku (tämä kirjoitus)
– Osa 2: Palvelimet
– Osa 3: Orgaanisen kasvun aika
– Osa 4: Taival verkkosivujen toteuttamiskumppanina – Feenikslintu nousee tuhkista, 2019-2023
Digitoimisto Dude Oy kirjattiin kaupparekisteriin 22.5.2013, joten ensi kuun lopulla 22.5.2023 tulee täyteen tasan kymmenen yhtäjaksoista vuotta toimintaa yrityksenä. Vuosien varrelle on mahtunut paljon tapahtumia. Vuoristorata on ollut välillä jyrkempi, välillä menty tasaisempaa kyytiä, mutta onneksi kyydistä ei ole lennetty vielä kertaakaan.
Firman tapahtumia on avattu ripotellen Yritys-sivun aikajanalla, vähemmän blogissa. Nyt on aika kertoa omasta (Duden Ronin eli Rollen) näkökulmasta koko tarina, johon mahtuu enemmän tai vähemmän yllättäviä käänteitä.
Duden alkujuurille
Roni ja Juha perustavat yrityksen keväällä 2013 puolivahingossa kun alihankintasoppari ja omat asiakkuudet vaikuttavat tilaisuudelta, jota ei voi olla käyttämättä. Pitkiä päiviä sekä opettelua yrittäjyyden ihmeelliseen maailmaan.
Yritysesittelysivun aikajanan vuosi 2013
Olen aina ollut ihmisenä melkolailla perfektionisti, joka ei tyydy pelkkään siedettävään ratkaisuun. Lähes kaiken tärkeän on vain toimittava ja oltava “omaa”, jos mikään muu tapa ei toimi. Vertailen lukemattomia vaihtoehtoja esimerkiksi työkaluissa tai tavoissa tehdä ja sitten kun en löydä sitä täydellistä, kehitän oman. Työkaverit piikittelevät tästä, mutta kannan piirrettä ylpeänä ja vitsailen aiheesta itsekin.
Ennen kaikkea tykkään tehdä tätä perkaamistyötä siksi, että voisin auttaa samalla muita. Kaikki eivät ole tällä tavalla vinksahtaneita kuin minä, eikä tarvitsekaan olla. Se että minä perkaan 30 eri tapaa tehdä asioita tai 50 eri appia johonkin yhteen tarkoitukseen, säästää sinulta sen vaivan. Siihen pohjaan myös koko tekemiseni – asioiden joita teen, on myös autettava muita, erityisesti asiakkaitamme. Koska asiakas on se tärkein, jota varten tätä hommaa tehdään. Se että teen asioita parhaalla mahdollisella tavalla, palvelen itseni lisäksi myös muita.
Kaikki alkoi kun suunnittelija ja koodari tapasivat
Aloitin eräässä kansainvälisessä ohjelmistoyrityksessä työskentelyn vuonna 2010 front-end -koodarina. Tosin käsitettä ei tuolloin tunnettu, taisin olla puhtaasti web-kehittäjä-nimikkeellä. Sittemmin sain jalansijaa myös someasiantuntijana, sillä firma keskittyi SaaS-somepalvelun kehittämiseen kuntokeskuksille ja hyvinvointialan asiakkaille. Olin Jyväskylän toimiston ensimmäinen työntekijä ja aloitin työni pienessä koirankopin kokoisessa toimistossa Ylistönmäellä. Yritys rekrysi Jyväskylään lisää porukkaa ja siirryimme isompaan toimistoon Technopoliksen tiloihin naapuriin. Toimistolla ramppasi suunnittelijakokelaita, kunnes eräänä päivänä huoneen ovesta kurkkasi Juha Laitinen. Pistin black metallia hieman pienemmälle ja morjenstin kaveria, rennon oloinen tyyppi.
Tulimmekin pian hyvin juttuun kun pääsimme tekemään töitä yhdessä. Juha hoiti käyttöliittymäsuunnittelun ja minä taitoin visujen pohjalta CSS, HTML ja JS-osuudet verkkopalveluun. Kombo toimi erinomaisesti. Meistä alettiin käyttämään nimitystä “dynamic duo”, dynaaminen kaksikko.
Homma sujui parisen vuotta hienosti, kunnes kaikki merkit työpaikallamme viittasi siihen, että tulevaisuudensuunnitelmia oli tehtävä. Nyt pitkän ajan jälkeen voi myös rehellisesti sanoa, että ihan kaikkiin toimintamalleihin niin tekemisen kuin liiketoiminnankaan saralla en ollut tyytyväinen, halusin tehdä asioita paremmin ja tuntui että en saanut ääntäni tarpeeksi kuuluviin.
Olin Duden perustamiseen mennessä nähnyt kaikenlaista monella saralla. Verkko ja digi eli 2010-luvun alussa isoa muutoksen aikaa, somepalveluja syntyi uusia kuin sieniä sateella ja responsiivisuus eli mobiililaitteille toimivuus ei ollut vielä itsestäänselvyys. Muissa firmoissa responsiivisuudesta laskutettiin jopa erikseen, jota pidin todella ihmeellisenä. Se tuntui samalta kuin autokauppa laskuttaisi auton ovista erikseen, kun niidenhän pitäisi kulkea mukana paketissa – tuskin kukaan haluaa ostaa autoa ilman auton ovia, hujuhan siinä käy! Sama homma verkkosivuissa, ei kukaan halua ostaa toimimatonta. Toki tuolloin kaikki eivät pitäneet mobiilia vielä tärkeänä, koska iPhone ja Android eivät olleet vielä Suomessa yhtä yleistyneitä kuin maailmalla. Mutta vuoteen 2013 mennessä alkoivat pikkuhiljaa olla. Oltiin liikkeellä oikeaan aikaan.
Muunmuassa responsiivisuus, saavutettavuus ja palvelin ovat asioita, jotka Dude on siis aina pitänyt osana pakettia. Halusimme tehdä kaiken paremmin omaan tyyliimme matkimatta muita. Emme miettineet liikaa mitä muut ajattelevat, mutta samalla emme myöskään sorsineet kilpailijoita. Meille alan kilpailu on ollut vain hyvä juttu. WordPress-tapaamisissa, WordCampeissa ja muualta olemme saaneet paljon vaihtaessamme ajatuksia kollegojen kanssa muista firmoista.
Dude ei syntynyt pelkästään näistä lähtökohdista, vaan mukana oli tosiaan työkaverini Juha, josta oli muodostunut hyvä ystävä, entinen työnantaja ja myös paljon tuuria matkassa. Olimme vielä tavallisina palkkatyöläisinä edellisen työnantajamme leivissä, kun pyörittelimme ideaa omasta yrityksestä. En edes muista kummalta idea tuli ensimmäisenä, mutta sillä ei ole tarinan lopputuloksen kannalta merkitystä. Kun silloisella työnantajallamme kuviot näyttivät siltä, että Jyväskylän toimiston toiminta on hiipumassa, päätimme ehdottaa itsemme ulkoistamista.
Alihankintasopimuksella homma käyntiin
Yrittämisen aloittamisen turvanamme oli lomarahoista saadut tulot, jotka laitoimme suoraan osakeyhtiön pääomaan. Omaa rahaa ei olisi ollut, joten oli todellista lykkyä matkassa, että pitämättömiä lomia ja ylityökorvauksia oli sen verran, että summista kertyi useampi tonni. Toinen onnen paikka oli jo neuvottelemamme alihankintasopimus, jonka turvin pystyimme tienaamaan peruspalkkamme ilman että saisimme omia asiakkuuksia heti kättelyssä.
Muistan ensimmäisen sopimuksen alihankinnasta, jonka luonnoksessa huhtikuussa 2013 lukee “J & R Oy”, sillä osakeyhtiön nimeä ei olla vielä päätetty. Exceliin laskettiin kuluja peruspalkan kattamiseksi. Kiitos Jari Kaiteralle ja kumppaneille, jotka mahdollistivat alun alihankinnan ja saimme sitä kautta perusvarman lähdön yritystoimintaan.
Firman nimi syntyi lukuisten pyörittelyjen jälkeen. Emme halunneet firman nimeen sanoja “media”, “solutions” tai mitään vastaavaa kuivaa kamaa. Pyörityksessä oli puolitosissaan jotain karstulalaisia sanoja, kuten eräs virallisesti juustokuminaa tarkoittava sana, joka puhekielessä on kuitenkin enemmänkin sitä itseään. Lopulta Juhan avopuoliso sen keksi, “Dude, koska tuollaisia tyyppejähän te vain olette”.
”Jaa, että mikä Dude?”, mahdat kysyä. Se onkin aika lyhyt tarina. Nimen takana ei ole mitään sen sielukkaampaa. Ollaan molemmat niin hassuja veikkosia, että nimiehdotuksia tuli alkuun muutama. Toiset olivat ihan jees, toiset aivan hanurista. Oltiin mietitty päivätolkulla niin toimistolla kuin kotonammekin, mutta ei. Pyöriteltiin nimeä lähinnä siltä kantilta, mikä meitä parhaiten kuvastaisi ja Juhan avopuolisohan sen sitten keksi – Dude. Dude on helppo, lyhyt, tarvittaessa kansainvälinen ja tällaisia ”tyyppejähän” me vain ollaan. Kuvaava etuliite oli tietysti keksittävä ja virmalla olikin yht’äkkiä nimi!
Firma pärähti pystyyn, 2.6.2013
Sattumoisin pari vuotta aiemmin toiminnan lopettaneen rakennusyrityksen DUDE Oy:n verkkotunnus oli myös erääntynyt keväällä 2013, joten nappasimme domainin dude.fi itsellemme käyttöön. Jälleen yksi onnenpotku, joka tuntui uskomattomalta. Yritys meinasi kuitenkin melkein kaatua alkutekijöihinsä, kun toimialaksemme merkkasimme laiskoina “Kaikki laillinen liiketoiminta”. Koska edellämainittu DUDE Oy oli vielä rekisterissä, kilpailimme tällä toimialalla myös heidän ja kaikkien muiden yritysten kanssa, jotka sisältävät sanan “dude”. Samasta syystä emme voineet myöskään rekisteröidä yrityksen nimeksi Dude Oy, vaan eteen piti iskeä “Digitoimisto”.
Onneksi Keski-Suomen Uusyrityskeskus ry / Yrityspalvelukeskus Luotsi huomasi nämä asiat ja tarkensimme toimialaamme, ennen kuin lähetimme paperit. Digitoimisto Dude Oy oli syntynyt. Kiitos vaan Tiina Koposelle kaikesta siitä avusta, jota alussa saimme.
Alussa homma ei tuntunut puhtaasti yrittämiseltä, vaan siltä että jatkoimme omaa leipälajiamme “duunarina”, tällä kertaa kuitenkin omin ehdoin, vapaammin ja paremmin. Täysin huoletonta homma ei ollut, kun kaikki piti opetella alusta. Yrittäjyys oli tavallaan verissä, sillä minä olin tehnyt aiemmin freelancerina satunnaisesti ja Juha osuuskunta Raymondin kautta. Osakeyhtiön ohjaksissa toimiminen oli kuitenkin kokonaan uusi juttu.
Dude ja ensimmäinen oikea asiakkuus
Hyvin pian jo ensimmäisten kuukausien aikana yhteydenottoja alkoi virtaamaan. Pykäsimme nopeasti verkkosivut kasaan parissa viikossa ja ne olivat auki 2.6.2013. Tämän jälkeen aloin kirjoittamaan blogia sormenpäät verillä 4-6 kertaa kuukaudessa. Olin erittäin aktiivinen Twitterissä ja muualla somessa, sillä some oli jotain johon olin hurahtanut jo ensimmäisten MySpacen kilpailijoiden tullessa markkinoille 2000-luvulla. Vuonna 2013 elettiin somen kulta-aikaa ja muistan kun ripustelin toimistomme ikkunaan firmamme postissa tullutta Foursquare-tarraa, jossa luki että tänne voit check-innata ja saat ilmaisen kahvin.
Näkyvyys check, verkkosivut check.
Hommia painettiin välillä vähän liiankin pitkää päivää, mutta sitä se on yrittäjyyden alussa. Muistan että kaapissa oli aina kaljaa ja joskus meni yön pikkutunneille asti – siis töissä, ei kaljoissa. Tavallaan sellaista huoletonta elämää, eikä stressiä edes oikein hahmottanut tai tajunnut, vaikka kyllähän se stressasi kun ei ollutkaan enää työaikoja.
”Ihan mukavata”. Siinä ensimmäinen ajatus kun mietin tätä reilun puolen vuoden pätkää yrittäjänä. Alku oli yllättävänkin helppo, ainakin paperitöiden puolesta. Yrityspalvelukeskus Luotsista saatiin kysymyksiin vastauksia sekä rohkaisua firman perustamiseen.
Yhteistyökumppaneita oli jo ennestään jonkun verran ja heidän työllistämänä homma lähti maukkaasti käyntiin. Omaan pussiin tehdessä motivaatio on kokoajan tapissa, työn jälki kohdillaan eikä yhtään tylsää hetkeä ole vielä ollut. Kaikista parasta on kuitenkin se, ettei yhtenäkään aamuna ole tympinyt lähteä töihin.
Suhtaudun ensi vuoteen töiden puolesta erittäin positiivisesti. Digiaika on lyönyt itsensä toden teolla läpi ja haasteita sekä savottaa piisaa, netti on edelleen täynnä paskoja sivuja. Kilpailu alalla kasvaa, mutta en kuitenkaan näe sitä ongelmana vaan päinvastoin.
Juhan mietteitä puolen vuoden toiminnan jälkeen 20.12.2013 kirjoituksessaan: Vuosi 2013 paketissa
Saatiin alussa hommaa vanhoilta jo edellisen työpaikan kautta tutuksi tulleiden ihmisten kautta. Muunmuassa Paytraililla työskennellyt Niko Lehtonen suositteli meitä eteenpäin ja FlowHouse Oy:n silloinen toimitusjohtaja Kalle Kastikainen otti meitä mukaan asiakkaidensa verkkosivustouudistusten kilpailutuksiin. Samoin monessa mukana ollut suunnittelija-taiteilija Eero Heikkinen otti meitä mukaan projekteihin. Muitakin hahmoja oli mukana, tiedätte ketä olette. Kiitospuheilla on sitten oma aikansa ja paikkansa, mutta sanon kuitenkin jo nyt: Iso kiitos teille, vaikutitte heti alkumetreiltä paljon meidän toimintaan.
Muistan, kun oltiin Helsingissä tapaamassa elokuvaohjaaja Maarit Lallia, joka on kuvauspaikkajärjestäjä Timo Lahtisen suosituksesta ensimmäisiä asiakkaitamme, kiitos Timolle. Kun olimme lähdössä asiakkaalta, saimme puhelun Kallelta. Hän kertoi, että tarjous on hyväksytty ja olemme voittaneet kilpailutuksen. Tuuletuksen paikka. Jokainen kauppa on meille juhlan paikka, mutta erityisesti silloin alussa kaikki meiltä tilattu homma tuntui erityisen hienolta. Kun ihan itse saamme hyvää aikaan, se on kova juttu.
Verkot vesille
Ensimmäinen vuosi sisälsi mielenkiintoista ja monipuolista hommaa. Esimerkiksi Nokian peruista syntynyt induktiosilmukoita myyvä Jentafon Oy tarvitsi verkkokaupan, joka olikin yllättävän haasteellinen ja sisälsi kaiken valuuttakursseista interaktiiviseen käyttöoppaaseen. Emme tietenkään tienneet hinnoittelusta tuon taivaallista vielä tuossa vaiheessa.
Oli mukava huomata, että omien harrasteiden ja elämäntapojen kautta tuli asiakkaita ihan tuosta noin vain. Olen ollut mukana nörttipiireissä, tietotekniikkaporukoissa, somemaailmassa, musamaailmassa ja kuurosokean vaimoni myötä kuurojen, sokeiden ja kuurosokeiden parissa. Juhalla myös on omat verkostonsa, jota kautta saatiin keikkaa.
Emme ihan alussa tehneet pelkästään verkkosivuja, vaan oikeastaan kaikkea mitä irtosi. Juha teki grafiikkaa kaikille halukkaille ja itse myin teknistä osaamistani härskisti, sillä jos verkkosivuja ei tarvittu niin myin somekoulutusta tai vaikkapa toimiston nettiyhteyksien asennuspalvelua. Vanhana tietotekniikkamyyjänä kaikenlainen irrallinenkin tekeminen oli pakollista, koska jotain sen palkkansa eteen oli tehtävä. Hyvin pian kuitenkin ylimääräinen karsiutui pois, kun huomattiin että nämä nettisivuhommathan vetää. Suhde olikin ollut jotakuinkin 80% WordPress-verkkosivuja (visut + tekniikka) ja 20% kaikkea muuta. Ensimmäisen vuoden jälkeen 90% WordPressiä, sittemmin lähes 100% WordPressiä.
Vuodet vierii ja tarina jatkuu
Koittaa vuosi 2014. Paljon mukavia projekteja. Vuonna 2015 muuan alan konkarisuunnittelija Kristian Hohkavaara ottaa yhteyttä. Mutta se onkin sitten kokonaan toinen tarina.
Tarina saa jatkoa, joten ota blogi seurantaan. Jos on tarvetta toimiville, nopeille ja näyttäville verkkosivuille, ole yhteyksissä!
Jos haluat saada sähköpostiisi seuraavan tekstin, jätä ihmeessä sähköpostiosoitteesi tähän: