Tämä juttu on osa moniosaista juhlavuosikirjoitussarjaa, jossa muistellaan menneitä. Lue osat järjestyksessä:
– Osa 1: Alku
– Osa 2: Palvelimet
– Osa 3: Orgaanisen kasvun aika
– Osa 4: Taival verkkosivujen toteuttamiskumppanina – Feenikslintu nousee tuhkista, 2019-2023 (tämä kirjoitus)
Tammikuu 2019 alkaa sillä, että isäni kuolee. Kirjoitan surussani kaksi päivää tapahtuneen jälkeen aiheesta bloggauksen henkilökohtaiseen blogiini. Mitäs muutakaan sitä osaa tehdä kun kirjoittaa, silloin kun ääneen lausuttuja sanoja ei ole. Vuosi 2019 ei ole todellakaan helppo firman muillekaan jäsenille, töissä ja vapaalla on rankkaa monella meistä. Useammalla saralla ja monessakin mielessä muitakin asioita päättyy, muiden elämän yksityiskohtia tämän enempää avaamatta.
En muista tuosta alkuvuodesta mitään ja on jotenkin hullua, että jo viikon jälkeen traumaattisista tapahtumista palaan töihin. Tuleen ei saa jäädä makaamaan. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka harvoin näkyvät ulospäin tai esimerkiksi asiakkaan arkeen, mutta joista on kuitenkin tärkeää puhua joskus. Olemme kaikki ihmisiä, haavoittuvaisia sellaisia.
Huh, selvittiin…köhän me sittenkään?
Kun kauhea vuosi 2019 on ohi, ryskää käyntiin maailmanlaajuinen pandemia. Never stop the madness ja taas mennään. Alkuvuodesta 2020 olemme tilanteessa, jossa käytännössä lähes kaikki asiakkaamme pistävät rahahanat kiinni. Ravintolat menevät kiinni ja kadut autioituvat. Mitä tapahtuu? Tässäkö tämä oli? Yritysten prioriteeteissä verkkosivut ovat luonnollisesti häntäpäässä ja markkinointiin ei kannata satsata yhtään rahaa. Täysi selviytymismode päälle.
Tilikauden 2019-2020 viimeinen kvartaali oli katastrofaalinen. Alan verkkomedia Vierityspalkki uutisoi otsikolla Digitoimisto Dude kertoo kevään vuoristoradastaan. Sitä se todella oli, vuoristorataa. Ensin luulemme selviävämme vaikeasta vuodesta 2019 henkilökohtaisesti, mutta sitten 2020 iskee kovaa vasten kasvoja.
Tilikausi oli kaiken kaikkiaan erittäin tapahtumarikas: tehtiin monia upeita toteutuksia (mm. Atena, Mediashake, Tulos, Suomen Tuulivoimayhdistys), koettiin ensimmäistä kertaa kuinka joku poistuu Duden riveistä ja vastaavasti teimme kaksi uutta rekryä todella lyhyen ajan sisällä, kun palkkasimme jo ennestään ansioituneeseen tiimiimme maailmanluokan talentit Karin ja Nikun.
Alkuvuodesta teimmekin erittäin paljon sekä myyntityötä että kehitystyötä oman brändimme suhteen. Ja maaliskuussa otimmekin jo kunnolla selkäämme myyntirintamalla, löylyttäjänä toimi COVID-19 -merkkinen veijari.
Vannoutuneena kassavirran seuraajana keväällä 2020 oikeasti pelotti. Bufferia ei ollut tarpeeksi tälle porukalle ja alkuvuoden surmanloukku lupasi huonoa tulevaisuutta. Meidän oli pakko lomauttaa kaikki työntekijämme. Business Finlandin ja Kelan hakemuksia täytettiin sormenpäät verillä pelonsekaisin fiiliksin. Soiteltiin ympäriinsä. Saatiin yrittäjät tehokkaasti työllistettyä, mutta silti itse ylimietin, että seitsemän vuoden jälkeenkö tämä päättyy… sen verran uhkaavalta tilanne näytti.
Onneksi ei päättynyt. Töitä paiskittiin hullun lailla kaikesta huolimatta. Yllättävänkin nopeasti touko-kesäkuussa alkoikin näkymään taas valoa tunnelin päässä.
Todellisuudessa pian noiden viikkojen jälkeen saimme ennätysmäärän uusia yhteydenottoja ja touko-kesäkuussa teimme Duden historian myyntiennätykset myymällä koko kuluvan loppuvuoden täyteen projekteja, joita siis edelleenkin teemme.
Sanonta “kuopasta on tie vain ylöspäin” päti tällä kertaa kohdallamme, sillä tulimme pohjamudista rytinällä ylös. Vähänpä kuitenkaan tiesimme, että muutos oli vain alkua muutosten sarjassa.
Porukkaa lähtee, tittelit vaihtuu, porukkaa tulee
Yritysesittelyssämme lukee: “Uskomme erilaisuuden voimaan ja aidot persoonat ovat rikkaus, jota haluamme vaalia. Aina helppoa? Ei, mutta aina sen arvoista.”. Ja näinhän se on. Kaikki eivät koe Dudea omaksi paikakseen elämän loppuun asti niin myötä kuin vastoinkäymisissäkään. Mutta periaatteistamme pidämme silti kiinni, aidot ja erilaiset persoonat ovat rikkaus, meillä tai muualla. Vuosien 2019 ja 2023 väliin mahtuu monenlaista porukkaa, mutta yleisesti Dudella on viihdytty erinomaisesti.
Alkuvuonna 2022 lähdimme pohtimaan firman perimmäistä strategiaa ja rooleja. Tästä syntyi aiempi paljastuskirjoitusten sarja, joka starttasi tammikuussa 2023:
- Duden uusi aikakausi osa I: Kaupungissa on uusi sheriffi – Juhasta toimitusjohtaja
- Duden uusi aikakausi osa II: Dude palaa juurilleen – Tämä on tarina keskisuomalaisesta yrittäjyydestä, virheistä ja niistä oppimisesta
- Duden uusi aikakausi osa III: erään aikakauden loppu (ja uuden alku)
Tiivistettynä: Teimme vuosien 2020 ja 2022 välillä monta isoa virhettä, kuten tietynlaisiin lukittautuneisiin rooleihin poteroituminen, brändimielikuvan radikaali muuttaminen ja markkinoinnin unohtaminen. Olemme tehneet kovasti töitä alkuvuodesta 2023 takaisin raiteilleen pääsemisen eteen. Ja se on näkynyt ihan kaikessa positiivisesti.
Uusimpina käänteinä pitkän linjan yrittäjä, rakas toimitusjohtajamme Kristian (2017-2023) lähti uusiin koitoksiin ja Juhasta tuli uusi toimitusjohtaja. Muutos kuuluu elämään ja pyörivä yritys ei sammaloidu.
Tätä kirjoittaessa meitä on kymmenen, mikä on aika hurjaa, sillä kolmisen vuotta sitten heittelimme haaveena ja hypoteettisena tavoitteena kymmenen dudea ja vähintään puoli miltsiä vaihtoa. Näitä tavoitteita kohti on näköjään kuljettu, vaikka ei ihan suorinta reittiä. Vuosien 2020 ja 2023 välillä porukka on siis laajentunut neljällä huippuosaajalla, uusimpina bäkkidevaaja Jenni, suunnittelussa aloitti Joni, palkattiin harjoittelussa ollut Luka työntekijäksi (onnea Luka!) ja alihankintaa meille tehnyt Arto hyppäsi täysipäiväisenä hommiin. Duden poppoosta tulossa blogiin myös juttua myöhemmin, joten ota seurantaan.
Nykyhetki ja tulevaisuus
Tarinamme neljäs osa on nyt kirjoitettu auki. Mutta vaikka se päättyy vain toistaiseksi nykyhetkeen, tarina saa jatkoa.
Tuntuu tietyllä tapaa, että olemme jonkin uuden hienon alussa yrityksemme aikajanalla. Kymmenen vuotta on pitkä aika ja on sisältänyt erilaisia tunteita ylä- ja alamäkineen, mutta jotenkin se langan pää on aina löytynyt. Hienointa on, että emme ole onneksi muuttuneet liikaa ja liiketoimintamme ydin on edelleen sama. Viimeistään nyt uskallamme sanoa että teemme Suomen kovatasoisimpia verkkopalveluita. Olemme ainoastaan kasvaneet ja kehittyneet, niin yrityksenä kuin ihmisinäkin.
Kymmenes tilikautemme tulee päätökseen ihan kohta, nyt toukokuussa, mikä tarkoittaa sitä, että tulet näkemään tavaksi muodostuneen ruumiinavauskirjoituksemme, jossa ruodimme tilikauden numeroita. Lisäksi kuten jo vihjasin, tulemme kirjoittamaan muunmuassa uusista ihmisistä, mutta tulet näkemään blogin puolella myös uusia vinkkejä niin työkaluihin kuin WordPressiinkin liittyen.
Taaksepäin ei kannata katsoa liikaa, mutta historiaa ei ole syytä myöskään unohtaa. Parhaimmillaan se opettaa.
Toiveena uudistaa verkkosivut syksyllä 2023? Ota ihmeessä yhteyttä!