Artikkelia päivitetty 6.10.2020. Googlen PageSpeed Insights -tuloksiin keskitytään joskus aivan liikaa. Eräs asiakas aikoinaan halusi 100/100 -tuloksen, joka on netissä suhteellisen harvinaista. Perinteisissä webhotellipaketeissa tulos ei välttämättä ole WordPressillä edes mahdollista jo pelkästään palvelimen suorituskyvyn takia. Jos haluaa hyvät pisteet, pitää oikeasti jättää kaikki somejutut ja hötöt pois ja unohtaa jopa webfonttien käyttö.
Mutta miksi PageSpeed-tuloksella ei ole mukamas väliä eikä niitä pitäisi katsoa ollenkaan? tähän on monta syytä.
Tulos on suuntaa-antava eikä kerro siitä miten hyvä sivustosi on
Google PageSpeed -tulos ei yleensä kerro koko totuutta, eikä vastaa oikeaa latausnopeutta. Googlen usein kysytyissä kysymyksissä sanotaan seuraavaa:
PageSpeed Insights checks to see if a page has applied common performance best practices but does not account for all the factors that can affect a page’s speed – e.g. type of the device used to access the page, network speed, and cache reuse of shared resources. As a result, while the score is correlated with the speed of a page, it is not completely representative of the real world user experience.
Näissä on usein käytetty kouluvertausta. Hikipingot, jotka saavat täysiä pisteitä, eivät välttämättä ole silti superfiksuja tai lahjakkaita, he vain lukevat kokeisiin muita enemmän ja osaavat vastata kysymyksiin oikein. Villeihin kysymyksiin ja muuttuviin asioihin ei sitten välttämättä löydykään vastausta. Nörtit jotka eivät pärjää kokeissa voivat olla kuitenkin superfiksuja. Samaan “ongelmaan” törmätään nopeustesteissä, tulos voi olla huono, mutta sivu toimia nopeasti ja toisin päin.
Google PageSpeed ei mittaa sivustosi nopeutta
PageSpeed analysoi ainoastaan sivuston nopeuteen vaikuttavia tekijöitä. Se ei siis voi tietää tarkkaan millainen palvelimen tai verkon nopeus on. Jos palvelin latautuu poikkeuksellisen hitaasti, PageSpeed varoittaa tästä, mutta tulos on aina suuntaa antava.
Ei käytä oikeita laitteita testaamiseen
PageSpeed emuloi laitetta, eli ei käytä oikeaa laitetta sivuston testaamiseen. Paras on siis katsoa omalta koneelta tai iPadilta miten sivu toimii, eikä luottaa sokeasti PageSpeed-pisteytykseen.
Antaa huonoja neuvoja
Googlen PageSpeed pudottaa pisteitä esimerkiksi silloin, jos tyylit ladataan ennen kuin sivu on latautunut loppuun asti. Google siis haluaa että tekstisisältö latautuu ensin ja sitten vasta maalataan visut päälle. Jos Googlen neuvoja siis noudattaisi, tämä aiheuttaisi etenkin isommilla sivustolla sen että sivu räpsähtää ensin valkoisena ja sitten vasta latautuu hyvännäköiseksi. Ei kovin kivaa, että joka sivun latauksella näkyy ensin tyhjä taulu ja vasta sitten hienot grafiikat.
Google myös rankaisee siitä, että sivulla on “käyttämätöntä koodia”. Tämä tarkoittaa sitä että jos etusivulla ladataan vaikkapa alasivun tyylittelyjä, se on Googlen mielestä huono juttu, koska nuo tyylit pitäisi ladata vasta alasivulla. Google kuitenkin unohtaa, että alasivut latautuvat nopeammin kun tyylit on ladattu jo etusivulla yhdistämällä koko sivuston tyylit samaan yhteen tiedostoon tai että sivuston laajuisesti saatetaan tarvita esim. seurantapikseleitä, jota ei kuitenkaan hyödynnetä ihan joka sivulla, ja niin edelleen.
Kaikkeen et voi vaikuttaa
Käytätkö someseinää, Twitter-, Facebook- tai Instagram-kuvapäivityksiä sivuillasi? Entä saako sivustosi hallintapaneeliin ladata kuka tahansa työntekijä valokuvia? Tuleeko WordPress-käyttäjäkuvasi ulkopuolelta, kuten Gravatarista? Käytätkö analytiikkaa, Hotjaria, livechattia, CRM-integraatiota, Facebook-pikseliä, Google Tag Manageria tai jotain muuta seurantascriptiä? Jos vastasit joihinkin näistä kyllä, voit olla varma että PageSpeed-tuloksesi laskee.
Ulkopuolisia resursseja ei voi pakata eikä muuttaa, niihin ei voi vaikuttaa. Scripti on scripti headissa tai bodyssa ja se on mitä on. Kuvat voivat olla liian isoja, pakkaamattomia ja javascriptit toteutettu ilman nopeusoptimointeja. Ulkopuolinen koodi saattaa pahimmillaan ladata jopa kokonaisia tyylejä, joita ei käytetä mihinkään.
Paremmat fontit laskevat pisteitä
Palaan asiakkaaseen, joka halusi 100/100 -tuloksen. Silloin heitettiin kaikki jakonapit, sosiaaliset kommentoinnit ja jopa fontit huitsin nevadaan. Oletusfontiksi laitettiin Arial, joka latautuu ihmisten koneilla ilman ulkoisia kutsuja. Kaikilla nimittäin on Arial, Times New Roman ja vastaavat oletusfontit asennettuna koneellaan.
Nämä kyseiset fontit eivät kuitenkaan ehkä ole niin hienoja tai brändin ilmettä vastaavia, kuten Duden brändiä vastaava Circular Std ja sen eri leikkaukset. Mutta sillä saa pari pojoa lisää Google PageSpeedissä, että otetaan pois. Hullua minusta karsia hienoudet pois pelkästään virtuaalipisteiden takia.
Miksi PageSpeed on sitten olemassa, mitä hyötyä siitä edes on?
PageSpeedillä voi tarkistaa ovatko oleellisimmat asiat kunnossa. Työkalu tarkistaa muunmuassa tehokkaasti onko palvelimella esimerkiksi automaattinen gzip-pakkaus päällä vai ei. Lisäksi se muistuttaa kuvista ja asioista joihin voit vaikuttaa. Hyvä tulos on jo yli 60/100, mutta 80-100 alkaa olla jo moderneilla sivustoilla vähän liiottelua.
Google on ollut kautta aikojen kunnostautunut palvelinpuolen jutuissa ja ei varmaan yllätä, että Googlelta löytyy PageSpeed-moduuli myös palvelintekniikalle, kuten käyttämällemme nginxille. Tämä moduuli pakkaa lennosta kuvat ja muunmuassa HTML-koodin loppukäyttäjälle siten, että ei tarvitse huolehtia asioista erikseen.
Hyvällä palvelimella, Google-PageSpeedin moduulilla, WP Fastest Cache tai Autoptimize + Critical CSS -lisäosien yhdistelmällä, räätälöidyllä pohjateemalla ja muunmuassa Duden asiantuntijuudella pärjää jo pitkälle.
Me seuraamme myös nopeuksia millisekunttitasolla kehittämämme AdminLabs-palvelun kautta. Saa olla tyytyväinen, jos latausnopeudet jäävät toteuttamissamme sivustoissa 100-300ms välille.
Nopeustestien tulosten orjallisten seuraamisen sijaan kannattaa luottaa hyvään verkkosivun toteuttajaan ja katsoa omalta koneelta kuinka nopeasti sivu latautuu. WP-Rocketilla on myös aiheesta hyvä kirjoitus, kannattaa tsekata: Why you Shouldn’t Care About Google PageSpeed Insights.