Perjantaina 29.4.2022

Hakukoneoptimointi WordPressin Yoast SEO-lisäosan avulla

Yoast SEO on WordPress-maailman suosituimpia hakukoneoptimointilisäosia. Tässä oppaassa kerromme, kuinka sitä käytetään.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Hakukoneoptimointi on lyhyesti sanottuna verkkosivujen sisällön suunnittelua ja optimointia helppolukuiseksi, saavutettavammaksi ja löydettävämmäksi. Toisin sanoin, se on järkevän ja hyödyllisen tekstin tuottamista, siis sellaisen, joka löytyy myös hakukoneella.

Olen avannut hakukoneoptimoinnista aiemmin seuraavissa artikkeleissa:

Yllä olevat artikkelit tarjoavat hakukoneoptimointiin vinkkejä vain tietystä näkökulmasta. Tällä kertaa ajattelin avata kuitenkin kuinka hakukoneoptimointia tehdään nimenomaan WordPressillä, Yoast SEO-lisäosan avulla. Ota siis mukava asento ja uppoudu hakukoneoptimoinnin saloihin.

Yoast SEO on mainettaan parempi

Ennen kuin päästään tositoimiin on silti pakko avata hieman, mikä ihmeen Yoast? Yoast SEO on All in One SEO:n lisäksi yksi vanhimpia WordPressin hakukoneoptimointilisäosista. Yoastin lisäksi on olemassa lisäosa nimeltä The SEO Framework, joka tuo kehittäjälähtöisen ja avoimen lähdekoodin näkökulmaa SEO-lisäosiin. On kuitenkin meitä, jotka ovat kaavoihin kangistuneita ja tottuneet Yoastin miellyttävään käyttöliittymään, siksi tämä opas keskittyy puhtaasti Yoastiin, joka on myös SEO-lisäosista ylivoimaisesti suosituin.

Digimarkkinointilisäosilla on ikävä maine ja syystäkin, koska ne tuppaavat tunkemaan WordPressin hallintapaneelin täyteen kaikenlaista mainosta ja roskaa. Yoast on aikojen saatossa kasvanut isoksi firmaksi ja panostanut myyntiinsä välillä käyttäjien kustannuksella mainostamalla vähän liikaa. Onneksi lisäosa on enimmäkseen avointa lähdekoodia ja Internetin nörtit ovat kehittäneet vastaiskuksi Hide SEO Bloat -lisäosan, joka piilottaa suurimman osan Yoastin häiritsevyyksistä. Se kannattaakin asentaa ennen kuin jatkat lukemista (Duden asiakkailla tämä on oletuksena asennettu).

Yoastin Premium-versiossa saa käyttöönsä mm. somejaoille omat tekstit ja kuvat, mutta nämä ovat hakukoneoptimoinnin kannalta toisarvoisia. Keskitymme tässä artikkelissa pelkästään ilmaisen lisäosan hyödyntämiseen.

Hakukoneoptimoinnin esivalmistelut

Tämä on valinnainen steppi ja voit surutta skipata suoraan optimointihommiin, mutta muistutan että on ihan suotavaa ennen laajempaa hakukoneoptimointia tarkistaa millä hakusanoilla sivustoille päädytään. Tämä onnistuu mm. Google Keywords Plannerin (Google Ads), Google Analyticsin tai Ahrefsin avulla (tästä kannattaa lukea erillinen artikkelimme: Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla (2021)).

Kun tiedät millä hakusanoilla sivustosi löytyy, kysy itseltäsi kaksi kysymystä:

  1. Ovatko nämä niitä hakusanoja, joilla halutaan löytyä?
  2. Millä hakusanoilla haluaisin löytyä paremmin?

Näitä pohtiessasi voit siirtyä optimointiin.

Yksittäisen sivun tai artikkelin hakukoneoptimointi

Kun optimoit yksittäistä sivua tai artikkelia, keskity ihan ensimmäisenä sivun sisältöön. Eli siihen tekstisisältöön mitä on esimerkiksi sivuston hallintapaneelin tarjoavissa kentissä tai artikkelin muokkausnäkymässä. Sisältö on hakukoneoptimoinnissa tärkein. Sen pitää olla luettavaa ja ennen kaikkea ihmisen helposti ymmärrettävää. Kun ihminen ymmärtää ja löytää tekstin, niin tekevät myös hakukoneet.

Sisältöä suunnitellessa on tärkeintä ensimmäisenä miettiä millä hakusanalla haluat juuri tämän sisällön löytyvän. Esimerkiksi, jos alasivussa käsitellään vaihtoautoja ja se on sivun tärkein asia ilman mitään erillistä esimerkiksi paikkaan sidottua kulmaa, optimoi sivu tälle avainsanalle. Se tarkoittaa siis sitä, että sivun otsikko tulisi olla Vaihtoautot (siis se sivun virallinen tekstillinen otsikko, jonka laitat sivun nimeksi) ja sisällössä tulisi ilmetä sana vaihtoautot riittävän monta kertaa. Tekstin pitäisi olla silti rikasta, eikä sanaa saisi spämmätä liikaa. On ihan yhtäläisen huono asia, jos sivujen pitäisi käsitellä vaihtoautoja, löytyä haulla vaihtoautot, mutta sana esiintyy sivulla vain kerran jos sitäkään.

Jos taas markkinoit jollain kulmalla, esimerkiksi alueellisia vaihtoautoja, vaikkapa pelkästään Jyväskylässä, silloin toivottu hakusanayhdistelmä voisi olla esimerkiksi vaihtoautot jyväskylä, jolloin kannattaa otsikoida sivu Vaihtoautot – Jyväskylä tai Vaihtoautot Jyväskylässä, miten vain se sinun tapauksessasi toimiikaan parhaiten niin kieliasullisesti kuin luettavuudeltaankin. Myös tekstissä kannattaa tuoda tässä tapauksessa Jyväskylää esille useamman kerran, jos se on mahdollista.

Kun sisältö on mietitty kuntoon, sitten vasta siirrytään miettimään miten teksti näkyy hakukoneille. Tässä Yoast tulee mukaan kuvioihin.

Yoast näyttää “esikatselun” samankaltaisena kuin se näkyisi Googlessa.

Avaan nyt lyhyesti mitä mikäkin kenttä tarkoittaa. Yoast SEO näyttää kätevästi vihreällä, jos teksti on sopivan mittainen. Oranssille ja punaiselle tekstiä ei kannata vetää, sillä Google leikkaa yli menevät tekstit pois näkyvistä.

SEO title = Niinsanottu “title-tägi”, eli otsikko, joka näkyy ainoastaan hakukoneille ja selaimelle. SEO-titleen tulisi valita sisältöä mahdollisimman hyvin ja tiiviisti kuvaava otsikko. Google-hakutuloksen lisäksi tämä otsikko näkyy siis myös selaimen täbissä, eli tässä:

SEO title näkyy sivun “pääotsakkeena”.

Slug = Sivun polkutunnus. Tämä on siis sivun osoite, se millä sivu tulee linkkiin näkyviin. Tähän kannattaa valita mahdollisimman tiivis ja sivua kuvaava sana, sanapari tai lause. Esimerkiksi aiemman hakukoneoptimointiartikkelin halusin optimoida sanalle “hakukoneoptimointi”, jolloin slugina on “hakukoneoptimointi” ja linkkinä näin ollen www.dude.fi/hakukoneoptimointi (muodostetaan automaattisesti). Hyvän kopin toimivasta slugista saat myös edellisestä artikkelistamme, jonka otsikko on “Miksi kuukausikehityksessä ei ole mitään järkeä?”, mutta slugina “verkkosivujen-kuukausikehitys”.

Meta description = Lyhyt kuvaus, joka kertoo ainoastaan hakukoneelle (esim. Google) mistä artikkelissa on kysymys. Tähän kohtaan mahtuu vain 150-160 merkkiä, loput leikkaantuu ulkopuolelle, siksi kannattaa jälleen pitää pituus vihreän indikaattorin sisällä. Tässäkin kuvauksessa olisi hyvä esiintyä halutut hakusanat, kuitenkin luettavassa muodossa lauserakenteen sisällä. Ei ole maailmanloppu, jos näitä sanoja ei esiinny juuri peräkkäin, mutta usein parempia tuloksia saa kun sana tai sanapari on lauseen alussa ja samaan tapaan esitelty kuin sisällössäkin.

Nämä ovat oikeastaan ainoat tärkeät hallittavat osat Yoast SEO:ssa, näillä pääset jo pitkälle!

Sisältöanalyysi

Yoastin sisältöanalyysityökalu on hyvä apuväline sisällön parantamiseen, sillä se antaa vinkkejä siitä mitä kannattaa tehdä paremmin. Jos sivustosi on rakennettu Gutenberg-lohkosisällöllä (Dude) tai ACF-kentillä (myöskin Duden tekemät sivustot), huomaat ensimmäisenä että Yoastin analyysiosasto huutaa punasta. Se johtuu siitä, että oletuksena Yoast osaa hakea vain artikkelityyppisestä sisällöstä. Räätälöidyt lohkot tai kentät ovat sellaisia, mitä Yoast ei ymmärrä. Tähän onneksi auttaa ACF Content Analysis for Yoast SEO -lisäosa.

Analyysityökaluun ei kannata sokeasti luottaa, sillä se ei välttämättä siltikään osaa yhdistellä kaikkia langanpätkiä toisiinsa. Esimerkiksi lohkosisällössä analyysityökalu ei osaa arvioida kuinka paljon tekstiä on koko sivulla tai suhteessa toiseen lohkoon. Siksi sivun sisältö kannattaa katsoa itse kuntoon silmämääräisesti niin, että analyysi näyttää jokseekin vihreää ja kaikki osa-alueet on huomioitu.

Muista, että kaikkea ei voi saada eikä mikään ole koskaan “täydellinen”

On ihan OK, että sivuja tai sen osia jää erikseen optimoimatta tai kaikilla sivuilla ei ole kohdennettua avainfraasia tai avainsanaa. On tärkeintä että tekee sen tarvittavan, minkä pystyy. Meilläkin alkaa olla näitä hakukoneoptimointitekstejä, joten tietenkään ei voida optimoida kilpailevalle avainsanalle useampaa artikkelia, ainakaan samalla kulmalla.

Jotkut artikkelit tai sivut ovat yksinkertaisesti vähempiarvoisia kuin toiset. Näissä Google nostaa/laskee niiden sijoituksia listalla puhtaasti sisällön mukaan, onko se hyödyllistä kävijöille vai ei. Joskus voi käydä myös niin, että jos itse miettii jotain sisältöä vähemmän tärkeäksi, kysyntä näyttää toisin. Tällöin kannattaa keskittyä tämän suositun sisällön sisältöön enemmän ja vaihtaa tämän sisällön painoarvoa.

Hakukoneoptimointi Yoastin avulla on eräänlaista “sisällön kiteyttämistä”. Siinä sisältö tuotetaan tai jäsennellään uusiksi niin, että se on helppolukuista ja ymmärrettävää ja sieltä löytyy oikeat sanat, joilla haetaan. Sen kummempaa se ei ole.

Toivottavasti pääsit tällä oppaalla alkuun hakukoneoptimoinnissa! Jos laadukas verkkosivujen toteutus kiinnostaa, ota ihmeessä yhteyttä! Helpoiten meidät saat kiinni numerosta 0400 443 221, sähköpostitse lähettämällä viestiä moro@dude.fi.