Edellinen bloggaukseni projekti- ja tehtävähallinnan työkaluista tuntui olevan monelle hyödyllinen, joten jatkoa seuraa.
Nykyaikana on ehdottoman tärkeää tietää mikä omissa sivuissa on hyvää tai huonoa. Sen saa yleensä tietää helposti lähipiirin palautteen myötä, mutta katsaus jää melko pieneksi vain tuttujen puskaradiopalautteen myötä. Ja usein tutut kommentoivat. Mutta pienelläkin sivustolla käy väkeä, joiden mielipide ei kantaudu koskaan ylläpitäjän korviin.
Millä kävijöitä sitten kannattaa seurata ja mistä kannattaa tehdä johtopäätöksiä? Tässä pari tärppiä.
Google Analytics
Vakiokamaa nykyään, mutta nyt on oikea paikka muistuttaa. Onko Analytics lisätty sivuillesi vain sen takia “koska pakkohan niitä tilastoja on jotenkin kerätä”? Googlen palvelut kehittyvät jatkuvasti ja nykyään Google Analyticsistä löytyy dataa vaikka mihin tarkoitukseen. Milloin viimeksi loggasit osoitteessa google.com/analytics? ehkä nyt on taas aika.
Yleisestä näkymästä saa jo aika paljon infoa, joista ehkä tärkeimmät Välitön poistuminen prosenteissa / Bounce rate (kuinka moni lähtee sivuilta ennen kuin ehtii edes kunnolla selatakaan) ja kävijämäärät eri aikajaksoilla (kannattaa muistaa että oikeasta ylänurkasta voi muuttaa aikaväliä). Moni ei muista että Googlessa on jo jonkin aikaa ollut myös reaaliaikaiset tilastot, jotka näyttävät tietoa kävijöistä, jotka ovat sivustolla juuri nyt.
WordPressiin on saatavilla myös Google Analytics Dashboard-palikka, joka näyttää tiivistettynä kävijätiedot ylläpidon ohjauspaneelissa.
Hotjar
Hotjar on uusimpia ja kuumpimpia kävijäseurantakikkareita. Palvelu on tällä hetkellä ilmainen, mutta saattaa maksaa joitakin euroja kuukaudessa tulevaisuudessa. Hotjar on aika hullu palvelu, sillä se nauhoittaa kävijän rullailut ja kliksuttelut siten, että pystyt katsomaan videolla mitä kävijä sivustolla tekee – mitä elementtiä kävijä painaa, mihin hän hiirellään klikkaa ja maalaa.
Hotjarissa on myös perinteisempi “lämpökartta”, joka eniten klikatut ja liikuskellut kohdat punaisella ja vähiten sinisellä. Aivan mahtava palvelu, jota kannattaa hyödyntää käyttökokemusta kehittäessä. Hotjar oli kesällä suljettu beta, johon sain kutsun ja olen siitä lähtien testaillut. Melko mellevä palvelu!
Navilytics
Navilytics on Hotjarin suora kilpailija. Kiinnostuin palvelusta, kun yritys nokitti Twitterissä Hotjariin-liittyvään tweettiini:
@rolle Use Hotjar? They don't compare to our recording accuracy. See for yourself https://t.co/Puo9NTco4O
— Navilytics (@Navilytics) January 14, 2015
Väittävät tarkemmaksi ja monipuolisemmaksi ja tietyltä osin sitä onkin. Käytän tätä Hotjarin rinnalla, eikä hintakaan ole paha (ilmainen 50 nauhoitukseen asti).
Inspectlet
Jälleen yksi kilpailijoista. Potate, potato. En ole tätä palvelua koittanut, mutta vaikuttaa vähintään yhtä pätevältä kuin edelliset. Ilmainen sataan nauhoitukseen asti.
Zopim
Livechatteja on pilvin pimein. Tulee mieleen suomalaisista Livezhat ja Giosg ja ulkomaisista Tidio Chat ja Pure Chat, mutta me olemme toistaiseksi mieltyneet Zopimiin sen rajapinnan sekä käyttöliittymän vuoksi. Palvelu näyttää reaaliajassa kävijät palluroina, joista on helppo klikata ja katsoa millä sivulla kävijä milloinkin vierailee. Samalla näkee hieman käyttäjätilastoa, mistä on milloinkin kotoisin, kuinka pitkään kävijä on ollut sivuilla ja onko vierailtu ennenkin.
Melkoista vaklailua, mutta nykyaikana on tärkeää tietää ketä sivuilla on ja kuinka usein. Silloin voi antaa parasta palvelua ja kehittää sivuja parhaalla mahdollisella tavalla eteenpäin. Zopimin saa myös puhelimeen, joten aina ei tarvitse olla koneellakaan. Jos chattipalveluun ei jää aikaa, suosittelen chat-palvelun lisäksi henkilökunnan tarjoavaa Finnchattia.
Loppusanat
Kaupallisista tulee mieleen Snoobi, josta olen kuullut paljon hyvää ja sen tahdon tässä yhteydessä, mutta se on enemmän kunnon mittailuun ja räätälöityyn verkkoliiketoiminnan kasvattamiseen. Tuleeko mieleen muita ilmaisia tai puoli-ilmaisia kävijädataa suoltavia työkaluja?
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä. Olisin myös kiinnostunut tietämään mitä sinä tai firmasi käyttää, joten pistähän rohkeasti kommenttia alle.