Alallamme on vielä nykyaikanakin jonkin verran harhaluuloja siitä, paljonko hyvät verkkosivut maksaa. Sivuja on netti pullollaan, eihän niistä kehtaa kahvipalkkaa enemmän pyytää. Verkkosivujen 100-100 000 € hinnoitteluskaalasta ja hintojen avaamisesta olemme bloganneet aiemminkin mm. kirjoituksissa Paljonko kotisivut maksavat? ja Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja? (2017), mutta nyt haluamme avata asiaa vielä vuonna 2019 ja keskittyä siihen, miksi tosiaan sivuista kannattaa maksaa enemmän.
Se miksi hajontaa on niin paljon, johtuu siitä, että verkkosivuja myydään kahteen tyyliin.
Verkkosivujen ostaminen tuotteena
Verkkosivuja myydään paljon tuotteena. Tämä tarkoittaa sitä, että tekijällä on jonkinlainen valmis paketti, jota hän myy kaikille tietyillä samoilla ominaisuuksilla tai samalla kaavalla. Silloin hinta saadaan poljettua mahdollisimman alas ja kate mahdollisimman korkeaksi.
WordPress-maailmassa karkeimmillaan tällaisissa tapauksissa asennetaan helppokäyttöinen parikymppiä maksava valmisteema, johon on helppo vaihtaa logo ja värit, tunkataan parikymmentä lisäosaa eri käyttötarkoituksiin ja pistetään sivusto asiakkaalle valmiiksi. Tällä mallilla projektit kulkevat yleensä 500-2000 euron hintahaarukassa.
Verkkosivujen ostaminen palveluna
Sitten on toimijoita, kuten Dude, jotka tarjoavat verkkosivuja palveluna. Se tarkoittaa sitä, että sivut tehdään just sulle hikeä, kyyneleitä ja tupakkia säästelemättä. Ei siis käytetä valmisratkaisuja ja liukuhihnatavaraa, jotka ei ota huomioon sinun yrityskohtaisia tarpeita tai anna muutenkaan paljoa pelivaraa brändin rakentamiselle. Ja kun kaikki tehdään räätälöiden, niin eihän sitä sivustoa silloin takahuoneen hyllyltä minuutissa vedetä.
Kun verkkosivut ostaa palveluna, hinta määräytyy pitkälti työtuntien mukaan, joihin tietysti lasketaan kaikki mahdollinen konseptoinnista ja palavereista aina tekniseen laatutyöhön saakka. Asiakas pääsee itse kertomaan millaista haluaa ja verkkosivuista tulee uniikki, asiakasta varten räätälöity kokonaisuus. Lisäksi asiakas pystyy vaikuttamaan etenemiseen kommentoimalla tuotoksia ja pysyy koko ajan matkassa mukana ideoita pallotellessa.
Usein unohdetaan “Miten sivut voi maksaa niin paljon?” -keskusteluissa se miten paljon suunnittelijat uhraavat aikaa asioihin kuten esimerkiksi käyttökokemuksen hiomiseen, saavutettavuuteen, visuaaliseen suunnitteluun, brändiin ja väreihin, latausnopeuksien ja tietokannan optimointiin. Joskus yhtä nappia tai lomaketta saatetaan hioa tuntitolkulla. Valikoiden animointia, reaaliaikaista hakua tai muuta toimintoa saatetaan rukata konepellin alla vaikka kuinka pitkään.
Tärkeintä on, että verkkosivustoa on mukava käyttää niin sillä puolella minkä kävijä näkee kuin ylläpitopuolellakin. Kymppitonnin sivusto on loppuun asti mietitty ja sitä pystyy helposti ylläpitämään kuka tahansa. Parhaimmillaan unohtuu, että kyseessä on jonkun koodaama työkalu. Ei enää entisajan “voitko päivittää yhteystiedot” -viestejä, kun sisältöihin ei pääsekään asiakas itse koskemaan.
Verkkosivun ostaminen palveluna näkyy myös siinä, että asiakas ei jää yksin sivustonsa kanssa. Kaikkeen sivustoon liittyvään saa tukea ja apua ja pienet korjailut ja muutokset sisältyvät ylläpitopalveluun. Mikä parasta, myös palvelimet ovat saman tekijän hallussa, eikä tarvitse kikkailla eri yritysten välillä silloin kun sivut eivät toimi kuten pitäisi.
Palveluna ostetut tarkkaan mietityt sivut maksavat itsensä takaisin
Jos sivut ostaa halvalla, silloin ei menetä rahallisesti niin paljon, mutta brändi kärsii siitä, että sivuston käyttökokemus tai toimivuus tökkii. Tiedostettu tosiasia on myös se, että kaikki eivät tarvitse kymppitonnin verkkosivuja – pienemmille yrityksille saattaa riittää aivan hyvin tee se itse -tyyppiset ratkaisut (Vierityspalkki: Halvat nettisivut ja nopeasti – miten irtoaa?).
Palveluna ostetut sivut kuitenkin maksavat itsensä takaisin, usein hyvinkin nopeasti ja se näkyy niinkin helposti kuin vertaamalla yhteydenottojen tai kävijöiden määrää sekä kokonaistilannetta ennen ja jälkeen sivustouudistuksen. Jos taas olet pistämässä uusia sivuja pystyyn, kannattaa miettiä millaisen kuvan haluat antaa netissä ensimmäiselle kävijälle. Oli alallesi Internet tärkeä tai ei, sitä käyttävät muut ihmiset, joka tekee nettisivuista ehdottoman kaupantekovälineen.
Mitä arvokkaampi myymäsi tuote tai palvelu on, sitä paremmin saat kauppaa ja yhteydenottoja laadukkaiden ja käyttäjäystävällisten verkkosivujen kautta. Jatkokehitys ja tilanteen tasalla pysyminen takaa kassavirran jatkossakin.
Kiinnostaako hommata uudet sivut palveluna Dudelta? Verkkosivut ovat paljon muutakin kuin kasa koodia netissä. Ota yhteyttä ja kassellaan lisää!