Viime perjantaina tuli kuukausi siitä, kun käänsin uuden sivun urallani ja liityin Dudelle suunnittelijaksi. Välillä kuitenkin tuntuu, kuin olisi ollut jo useamman kuukauden täällä pöhisemässä. Dudella tyyppien kanssa tulee niin vaivattomasti juttuun ja toki oma kokemus alalta aikaisemmin on edesauttanut sitä, kuinka hommiin pääsi heti sisään ja kuinka monipuolisesti on päässyt kehittämään asioita. Nautinnollista huomata, miten päätöksenteon ei tarvitse olla viikkojen, tai jopa kuukausien prosessi.
Kuukauteen on mahtunut aivan mahdottoman siistejä juttuja, joita en kyllä olisi voinut kuvitella heti pääseväni tekemään. Myös pari asiakasprojektia on mahtunut työlistalle, mutta näistä tuotoksista lisää sitten myöhemmin.
Uusi silmäpari, uusi perspektiivi
Yrittäjätaustaisena suunnittelijana olen saanut tuoda uusia ja tuoreita näkökulmia useaan asiaan, kuten mm. brändin kehittämiseen, projekteihin ja niiden aloitustoimenpiteisiin, käytettäviin työkaluihin sekä yrityksen tulevaisuuden näkymiin. Nämä havainnot ovat otettu vastaan innostuneesti ja positiivisesti, sekä ennen kaikkea silmiä avaavina kehitysajatuksina.
Otetaan esimerkkinä brändimme kehittäminen. Aloimme lähes heti paiskimaan töitä brändimme parissa, sillä nykyinen brändi-identiteettimme on auttamatta päässyt hieman jäämään ajan pyörästä.
Rakensimme työryhmän, joka otti homman haltuun. Alkuun toteutimme bränditunnettuuskyselyn, jossa kysyimme ihmisiltä anonyymisti palautetta ja jota olemme nyt purkaneet työryhmän kanssa läpi. Näin voimme tehdä tarvittavia toimenpiteitä ja oikaisuja bränditunnettuuden kasvattamiseksi sekä imagomme parantamiseksi.
Kyselyn hedelmät
Saimme brändikyselystä vastauksia yli 140 kappaletta, ja jokaisesta vastauksesta lupasimme lahjoittaa 50 senttiä nuorten mielenterveystyön hyväksi. Potiksi saimme hieman päälle 70 euroa. Tuon potin päälle haluamme lahjoittaa lisäksi vielä 200 euroa. Suuri kiitos kyselyyn vastanneille! Saamme tehtyä näin yhdessä hyvää ja samalla saimme arvokasta palautetta brändistämme!
Duden pikkujoulut Varjolassa
Perjantaina 13.12. vietimme vuoden päätteeksi Duden pikkujouluja Varjolan tilalla, jossa vieressä kuohuva koski hurmasi massiivisuudellaan. Pääsin Varjolassa ensimmäistä kertaa kouluttamaan muita tyyppejämme kommunikaation salaisuuksiin. Ilta oli menestys, sillä koulutus toi pientä vaihtelua arkeemme ja herätti paljon hyvää keskustelua vuorovaikutuksesta.
Palautteen perusteella näitä asioita nähdään jatkossa varmasti myös päivittäisessä keskinäisessä kommunikaatiossamme.
Koulutuksen jälkeen keskustelimme myös brändin kehityksestä ja työryhmämme esitteli aikaansaannoksiaan kaikille. Tulevasta uudistuksesta on varsin vahva ja luottavainen fiilis, sillä perustuuhan se vahvasti kerämäämme palautteeseen ja dataan. Olettamuksille ei ole annettu painoarvoa. Luottavaista fiilistä korostaa myös se, että kaikki kertoivat seisovansa näiden määrittelemiemme linjausten takana.
Loppuilta Varjolassa menikin poreammeessa ja saunan puolella hyvin rennoissa keskusteluissa ja hauskanpidossa.
Kehitys kehittyy!
Vielä tämä viikko tykitellään tehokkaasti hommia, jonka jälkeen kaikki pääsee ansaitsemalleen joululomalle loppuvuodeksi. Ensi vuodelle on luvassa ensimmäiselle neljännekselle todella hienoja juttuja, joita ei millään malttaisi odottaa! Mutta pidetään teitä vielä hetki jännityksessä ja palataan niihin tarkemmin kun on sen aika.
Hyvää joulun odotusta ja pöhisevää uutta vuotta!