Torstaina 2.1.2014

Digialan odotukset ja toiveet vuodelle 2014

Niin sitä vaan vuosi vaihtui, että pätkähti. Aika tarkastella tätä vuotta vähän tarkemmin. Mihin web design ja digitaalisuus on mahdollisesti menossa, mitä asioita pitäisi tehdä paremmin ja mihin keskittyä tarkemmin jatkossa. Vuosi 2013 oli monessakin mielessä käänteentekevä, ei pelkästään omassa elämässä, vaan myös yleisesti ottaen web-alalla, netissä. Tietoisuus netistä ja liiketoiminnasta netissä on parantunut kun […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 10 vuotta sitten.

Niin sitä vaan vuosi vaihtui, että pätkähti. Aika tarkastella tätä vuotta vähän tarkemmin. Mihin web design ja digitaalisuus on mahdollisesti menossa, mitä asioita pitäisi tehdä paremmin ja mihin keskittyä tarkemmin jatkossa.

Vuosi 2013 oli monessakin mielessä käänteentekevä, ei pelkästään omassa elämässä, vaan myös yleisesti ottaen web-alalla, netissä. Tietoisuus netistä ja liiketoiminnasta netissä on parantunut kun nörtit ovat saaneet hyvää jalansijaa alalla kuin alalla.

Alla joitakin teesejäni siitä mihin suuntaan homma saattaa mennä kuluvan vuoden 2014 puolella.

Design muuttuu yksinkertaisemmaksi ja käyttäjälähtöiseksi

On ollut hienoa nähdä, että uusia verkkosivuja ja muita tuotteita on lähdetty kehittämään käytettävyyden ja yksinkertaisuuden näkökulmasta. Flat UI -tyyppiset designratkaisut ovat yleistyneet. Tämä näkyy monella kaikkien tuntemalla sivustolle, kuten esimerkiksi Android-appsikaupassa, Google Playssa.

flatui

Suomalaisista sivustoista ja medioista myös moni on mennyt flättityyliin, jossa kolmiulotteisuutta ei juurikaan ole, vaan kaikki on helppoa ja silmälle ystävällisen näköistä. Esimerkkinä toimii hyvin. esim Ruutu.fi tai juuri brändi-ilmeensä uudistanut MTV3.fi.

Sen verran jäljessä ollaan vielä näissä isoissa puljuissa, että esimerkiksi responsiivisuus puuttuu monelta sivustolta täysin. Tästä jatkan seuraavassa kohdassa.

Mobiiliversioista luovutaan ja responsiivinen design yleistyy

Vieläkin näkee liikaa m.sivusto.com-tyyppisiä ratkaisuja, jotka ovat suoraan sanottuna aivan ysäriä. Harmittaa klikata työpöytäkoneella tai läppärillä linkkiä, joka johtaa mobiilisivustolle, jonka sisältö on isolle näytölle aivan liian venynyttä ja karsittua. Responsiivisia sivuja näkee kuitenkin koko ajan enemmän ja enemmän ja rohkea povaukseni onkin, että niitä tulee olemaan entistä enemmän tänä vuonna.

flat-idevices

Vielä rohkeampi väite olisi, että Iltalehden, Iltasanomien ja tunnetuimpien suomalaisten TV-kanavien verkkosivut ovat vuoden 2014 loppuun mennessä mobiiliresponsiivisia. Tällaisia.

Verkkosivujen, -sovellusten ja -palvelujen käyttökokemus paranee

Joulukuun 2013 kohokohtia oli eritysesti WordPressin uusin päivitys, jonka myötä hallintapaneeli muuttui moderniksi ja responsiiviseksi. Uskon, että sekä WordPress, mutta myös muut hyvät sisällönhallintajärjestelmät, julkaisujärjestelmät ja CRM:t tulevat kukoistamaan parantamaan käyttöliittymiään tänä vuonna.

Vaihtoehtoiset palvelut, sovellukset ja avoimen lähdekoodin ohjelmistot lisääntyvät

On ollut hienoa nähdä kuinka on tullut uusia systeemeitä, kuten web-puolella pelkkään bloggaamiseen keskittyvä Ghost. Younited haastaa Dropboxin ja Google Driven, Woopra ja Snoobi haastavat Google Analyticsiä ja niin edelleen. Enää ei ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa, vaan oikein päteviä kilpailijoita tulee saataville jatkuvasti.

Maksaminen verkossa yleistyy

Viime vuosi oli verkkokauppojen edistysaskeleiden riemuvoittoa, kun mm. Paytrail pisti boostia toimintaansa uudistamalla yritysilmeensä.

screenshot-by-nimbus-paytrail-com-fi (1)

Muita selkeästi verkkomaksamisen kehityksestä kieliviä merkkejä ovat Bitcoinin tietoisuuden leviäminen ja muut verkkomaksamisen kehittämiseen keskittyvät yritykset, kuten Holvi.

Tietoisuus nettisivujen ja netin tärkeydestä paranee

Tuntuisi uskomattomalta, että vuotta 2014 todeksi elävä yritys vielä kehtaisi sanoa, ettei tarvitse verkkosivuja tai tee googlenäkyvyydellä yhtään mitään. Onneksi myös päivittyviä sivustoja, julkaisujärjestelmiä ja interaktiivisuutta on lisätty verkkosivuilla staattisten käyntikorttimaisten infosivujen sijaan.

Vilkkaita ja monipuolisempia websivuja tullaan näkemään varmasti enemmän tänä vuonna ja alati muuttuva hakukoneoptimointi eli SEO-maailma tulee olemaan entistä tärkeämmässä roolissa.

Twitterin käyttö lisääntyy Suomessa

Viime vuonna meni todistetusti sadantuhannen suomalaisen tweettaajan raja rikki. Päästäänköhän tänään jopa puoleen miljoonaan suomalaiseen tweettaajaan? Sitä ei koskaan tiedä, sillä sana Twitteristä leviää kuin kulovalkea. Ja vaikutukset myös näkyvät. Yhä useampaa vielä Twitteristä erossa pysyttelevää kasvoa kaivataan kovasti Twitteriin.

Muun muassa vaimoni kaipaili esimerkiksi mediapersoona Tuomas Enbuskea Twitteriin, eikä tämän tweetin jälkeen mennyt kauaa kun hän sinne liittyi:

https://twitter.com/mustikkasoppa/status/137439759315378176

Ulkoasut monipuolistuvat

HTML kehittyy huimaa vauhtia ja CSS täytti jo 17 vuotta. Nykytekniikoilla saadaan aikaan muutakin kuin pelkkää laatikkomaista leiskaa. Vuodelle 2014 on jo povattukin esimerkiksi Parallax Scrolling -trendiä minunkin jo mainitseman responsiivisen ja flätin designin lisäksi.

Itse povaan vuodelle 2014 trendiä myös HTML5-videoiden käytön lisääntymistä ulkoasuissa. Olen jopa nähnyt käytettävän live-webkameraa web-sivun kokoruudun ulkoasuelementtinä. Alla yksi esimerkki videon käytöstä sivustoelementtinä. Lisää esimerkiksi Web Design Ledgerin artikkelissa.

screenshot-by-nimbus-www-nine-is

Yksi hyviä esimerkkejä laadukkaasta ja jatkuvasti päivittyvästä ulkoasuista on Spotify.com. Ei ole pitkä aika siitä, kun he käyttivät myös fiilistelyvideota sivustonsa elementtinä.

Mielenkiinnolla seuraan mitä muuta Front End -rintamalla tapahtuu. Nykyselaimet alkavat viimeisiä myöten tukea jo SVG-animaatioita, CSS-transformaatioita ja muita kokeellisia kikkareita. Ja CSS:ssäkin on jo muuttujia, saa nähdä mitä niilläkin saa jatkossa aikaan. Elämme jännittäviä aikoja.

Muuta?

IT- ja web-ala kehittyy niin nopealla tahdilla, että esimerkiksi tuntuu että kolme vuotta sitten käytetyt asiat tuntuvat jo niin vanhoilta. Kun viime vuonna trendinä verkkosivuilla oli esimerkiksi muunmuassa sliderit (“vaihtuvat kuvat”), nyt ne perinteisemmät melkein tuntuvat jo aataminaikuiselta.

Toivon vuodelle 2014 menestystä webin uudistamisen suhteen ja toivon näkeväni entistä enemmän onnistuneita sivu-uudistuksia, brändäyksiä ja mielikuvituksellisia tuotteita! Hyvää uutta uutta vuotta sinulle, tehdään tästä hyvä vuosi!

Uudelle vuodelle lukemista: