Myönnetään, verkkopalveluja tulee kahlattua syvemminkin läpi lähes päivätasolla. Harvemmin tulee vastaan yhtä hyvää tuotetta sekä yritystä, joka ottaa niin hyvin palautteen huomioon kuin ranskalainen Crisp. Dude on kartoittanut useita kymmeniä chat-palveluita, joista on muodostunut jo kaksi bloggausta:
6 parasta chat-palvelua verkkosivuille
6 parasta chat-palvelua verkkosivuille – osa 2
Jälkimmäiseen bloggaukseen on lisätty vertailun vuoksi kartoitus Crispistä, mutta se eroaa muista laadullaan niin paljon, että ansaitsee oman kokonaan bloggauksensa.
Löytyi yksi chat lisää! @crispchat vaikuttaa huikealta! Lue esittely: https://t.co/gUJfQvnXhH #digitoimistodude pic.twitter.com/NF9WggDYi3
— Roni Laukkarinen (rolle.social) (@rolle) January 27, 2016
Crisp on chateista näteimmästä päästä ja siitä löytyy kaikki toiminnot mitä Dude tarvitsee. Täydellisen CSS-muokattavuuden lisäksi palvelu on selkeä ja miellyttävä käyttää. Kaikista hämmästyttävintä oli se, että palvelun kehitysjohtaja otti yhteyttä ja kertoi tykänneensä ulkoasumuokkauksistani niin paljon, että halusi käyttää niitä virallisessa tuotteessa globaalisti.
Sain myös pääsyn Crispin Slackiin ja kävi hyvin nopeasti ilmi että Crisp kehittyy huimaa vauhtia ja ottaa käyttäjien palautteen mahtavasti vastaan.
Crisp keskittyy tarjoamaan asiakkailleen kokonaisvaltaisempaa palvelua, pitäen chatin perusversionikuisesti ilmaisena. Bisnesmalli on tuttu monesta muustakin yrityksestä, esim. Slack on ponnahtanut suosituksi vastaavalla kaavalla.
Duden sivuilla Crisp on käytössä aika räätälöidysti, tarkoituksella. Chat on häiritsevän mukana killuvan palluran sijaan ylänurkassa, sisältää kivan odottelupelin jos emme ehdi minuuttiin pariin vastaamaan (yleensä ehdimme), kysyy kysymyksen jos kävijä pyörii palvelusivuillamme riittävän pitkään, ilmoittaa viestistä myös sähköpostiimme (josta viestiin voi vastata) ja niin edelleen… tietenkin tiedoston, kuvan, äänen ja videon jakaminen myös chatin kautta onnistuu. Pelottavinta kyllä, chatilla voi myös seurata kävijän ruutua.
Tulen päivittämään tähän bloggaukseen peukkuja sitä mukaa kun toimintoja tulee. Tänään (28.1.2016) julkaistiin Crispiin tekemäni ulkoasumuutokset sekä Windows-sovellus. Crisp on ilmoittanut julkaisevansa lisää toimintoja lähitulevaisuudessa.
Ilmainen!
Selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä
Mac-sovellus
Windows-sovellus
Mobiilisovellukset
Reaaliaikainen kävijäseuranta
Väriteemat
Suomenkielinen
Käyttäjän geolokaation mukaan kielen tunnistus
Useamman käyttäjän tuki
Useamman sivuston tuki, mahdollista lisätä rajattomasti saitteja
Automaattiset käyttäjätiedot Gravatarista
Hyvät poissaoloindikaattorit ja oletusviestit
CSS-kustomointi sivuston puolelta
Tiedostojen lähetystoiminto (maksullinen)
Toimii selaimella
Mahdollisuus vastata chat-viestiin sähköpostilla
Sähköpostikoosteet keskusteluista myös kävijälle
Näyttää kävijän kirjoitukset reaaliajassa, myös viestit, joita kävijä ei lähetä
Joustavat kehittäjät
Kehittyvä API (JavaScript)
Slack-integraatio (maksullinen)
Automaattiviestit (vaatii JavaScript-osaamista)
Kehittyvä, hauskoja ominaisuuksia (kuten Slappy Bird -klooni odotuspelinä)
Ääniviestit (maksullinen)
Videoviestit (maksullinen)
Joitakin pieniä bugeja (joita tosin korjataan tehokkaasti)
Jos laajempaa liidigeneraattoria tai CRM-integrointia haikailee verkkosivuilleen, Crispin chatti ei ehkä ole oikea työkalu, mutta muuten Crisp on pienemmälle ja vähän suuremmallekin yritykselle loistava asiakaspalvelukanava.
Crisp on tällä hetkellä Duden päivittäisessä käytössä.