Aloitin uuden vuosikymmenen vaihtamalla yhdestä Suomen suurimmista mainostoimistoista Dudelle. Edeltävä kolmivuotinen yli 200-päiseksi kasvaneessa kansainvälistyvässä korporaatiossa oli monella tavoin yksi elämäni haastavimmista, mutta samalla antoi paljon – kasvoinhan siellä ollessani harrastajatason koodinräplääjästä aidoksi web-kehityksen ammattilaiseksi.
Dude on ollut oikeastaan minun unelmatyöpaikkani 14.12.2015 lähtien. Olin edeltäneen vuoden opiskellut uudestaan web-kehitystä monen vuoden tauon jälkeen enkä oikein tiennyt tuleeko tästä minulle työuraa alalla ollenkaan. Käväistiin silloisen opiskeluryhmän kanssa Duden toimistolla tutustumassa meininkeihin tuona kyseisenä päivänä ja olin aivan ihmeissäni, että näinkin voi oikeasti tehdä?
Siitä käynnistä ja jälkikäteen Ronin tekemisiin tutustuttuani sain lopullisen kipinän lähteä opettelemaan WordPressiä ihan kunnolla. Tein vähän myöhemmin ensimmäiset oikeat WP-toteutukset Duden Air -pohjateemalla ja hyppäsin mukaan WordPress-yhteisöön, joka otti minut vastaan iloisen ystävällisesti.
Digimehtien rokkitähet
Toisaalta päätös ryhtyä Dudeksi oli helppo, mutta toisaalta vaikea. Pienessä työyhteisössä henkilökemiat ovat niin suuressa roolissa, että epäilin hieman mahdanko sopia jengiin, vaikkakin jo tuttuja oltiin. Pieni firma on vähän niin kuin bändi. Ei liene juuri mitään niin mahtavaa tunnetta kuin soittaa bändissä joka soi hienosti yhteen. Olla itse palanen jotain suurempaa – jotain sellaista mitä itse ei voisi yksin ikinä saavuttaa.
Ensimmäinen työviikko on onneksi vahvistanut ajatusta siitä, että minä tulen sopimaan tähän porukkaan hienosti, vaikka aluksi jännittikin. Ulkopuolisin silmin olen nähnyt Duden aina eräänlaisina WordPress-skenen omaa polkuaan kulkevana rokkibändinä, enkä varmasti ole yksin havaintojeni kanssa.
Vaikka Dudeihin on pitkään suhtauduttu devaajien keskuudessa yllättävän yksimielisellä kunnioituksella, ei se kuitenkaan ole noussut ihmisten hattuun, vaan päivittäisessä tekemisessä voi aistia sellaista rehellistä nöyryyttä omaa tekemistä kohtaan, jota itse arvostan kovasti. Eikä ole jäänyt epäselväksi, ketä varten tätä työtä tehdään. Ei olla boostaamassa kenenkään egoja tai osakkeenomistajien osinkoja, vaan tekemisen keskipisteessä on ihanan puhtaasti ja yksinkertaisesti asiakkaat.
Kaiken keskipiste
Omaa historiaani voin valottaa vielä sen verran, että ennen oikeaksi koodariksi ryhtymistäni ehdin työskennellä erilaisissa asiakasrajapinnoissa yli kymmenen vuotta. Minulle asiakaslähtöisyys on kasvanut sellaiseksi oletukseksi, että kyselen työn lomassa jatkuvasti itseltäni: “Miten tämä hyödyttää asiakasta?”, “Minkä ongelman minä ratkaisen asiakkaan puolesta?” tai “Maksaako tämä ominaisuus itseään takaisin katteena?”.
Olen huomannut että parhaat tulokset tällä alalla tulevat aidosta kumppanuudesta asiakkaan kanssa. Kun puhutaan samaa kieltä ja tavoitteet ovat yhteiset, niin yleensä myös molemmat osapuolet hyötyvät tasapuolisesti kumppanuudesta. Minulla on voimakas tunne siitä, että meidän asiakkaat ovat poikkeuksellisen hienossa asemassa sen suhteen. Sen verran mukavaan sävyyn meillä toimistolla teistä puhutaan.
Odotan innolla että pääsen tapaamaan uusia sekä vanhoja asiakkaita ja tekemään parhaani sen suhteen, että meillä on hieno yhteinen tulevaisuus. Nyt kädet jo syyhyävät siihen malliin, että minä lähden tästä kirjoittamaan koodia. Αντίο!
Nikun pitkää uraa on ollut äärimmäisen mielenkiintoista seurata. Vaikka firmat ovat vaihtuneet vuosien varrella, Niku on pysynyt WordPress-yhteisössä mukana siellä missä Dudekin. Siksi nyt tuntuu hyvältä, että saa työkaveriksi tyypin, joka on jo entuudestaan tuttu, asiansa osaava kaveri. Niku kasvattaa Duden kehitystiimiä ei pelkästään pääluvun, mutta myös rautaisen teknisen osaamisensa kautta niin front- kuin back-end puolellakin. Nyt koodataan!
Roni Laukkarinen, teknologiajohtaja