Dudella saavutettavuus on yksi perusarvoista ja koko toiminnan ydin. Saavutettavuus näkyy kaikessa tekemisessämme.
On ollut aikoja, jolloin digitoimistot ja verkkosivujen tekijät ovat pyytäneet esimerkiksi responsiivisuudesta (mobiilitoimivuudesta) lisähintaa. Kun vuosien varrella netti on kehittynyt siihen suuntaan, että kyseessä ei ole “lisätoiminto” vaan erottamaton osa verkkosivuja, on lisähinnoittelupelleily tajuttu lopettaa. Työstä kuuluu maksaa, mutta välttämättömästä toiminnallisuudesta lisähinnan pyytäminen on kapeakatseista ja verrattavissa kiristykseen. Miten hyvin mielestäsi toimisi seuraava mainoslause: “Jos haluat toimivaa, maksa lisää. Normihinnalla saat rikkinäisen.”
Vaikka saavutettavuudesta puhutaan nykyään enemmän, se nähdään usein tällaisena “lisätoiminnallisuutena” tai “trendinä”. Tämä on kuitenkin väärä olettamus. Saavutettavuus ei ole ominaisuus, jonka voi ostaa, vaan sen pitäisi tulla sisäänrakennettuna kaikkiin projekteihin mukaan. Jos saavutettavuudesta säästää, säästää väärässä paikassa.
“Ei meidän verkkosivuja käytä vammaiset”.
Älä ajattele näin
Oletusarvoisesti saavutettavuutta ei mietitä, ellei erikseen kysytä. Kyseessä on kuitenkin erottamaton osa verkkosivustoa, sillä saavutettavat verkkosivut = toimivat verkkosivut. Siksi on kummallista, että toisinaan saavutettavuutta halutaan tahallaan rampauttaa sillä verukkeella, että “ei meidän sivustoa käytä vammaiset”. Se on paitsi ihmisryhmää syrjivää, myös virheolettamus.
Kuurosokea vaimoni käyttää verkkosivuja apuvälineillä. Hän onkin erinomainen muistuttaja työssäni, sillä jos vaimoni pystyy selaamaan tekeleitäni, kuka tahansa pystyy. Puolisoni käyttää sokeainkeppiä, mutta myös esimerkiksi kuntosalipalveluita ja personal traineria. Hän pärjää arjessaan siinä missä muutkin.
Olisi siis älytön väite sanoa, että “eivät sokeat käytä yrityksen X palveluita”, kun tiedän takuuvarmasti, että heidän on mahdollista käyttää samoja palveluita kuin kaikki muutkin. Jopa odottamattomiin palveluihin löytyy keinoja, usko tai älä, sokea voi katsoa myös elokuvia esimerkiksi äänen tai muiden apukeinojen avulla. Kuurosokea saa tietoa taktiilin (kädestä käteen) kuvailutulkkaamisen avulla. On muuten aika siistiä pystyä kommunikoimaan kosketuksen avulla esimerkiksi pimeällä klubikeikalla, kun ei itsekään kuule eikä näe toista.
Oletko verkkosivuston omistaja? Ota saavutettavuus vakavasti
Asiakas on tärkein. Asiakas on syytä huomioida, jotta saa lisää asiakkaita. Jos palveluitasi ei voi ostaa esimerkiksi näkörajoitteinen tai näppäintekniikkaa hyödyntävä invalidi, vie asiakas rahasi muualle. Kyse on siitä, miten asiakkaaseen suhtautuu – onko jokainen asiakas yhtä arvokas vai ei.
Tiedätkö kuinka saavutettavat verkkosivusi ovat? Nopean testauksen voit tehdä itse:
- Klikkaa “tyhjään kohtaan”, esimerkiksi logon viereen – älä paina linkkiä
- Paina tab-näppäintä 5-10 kertaa. Näet selaimen alalaidassa osoitteen, johon kohdistettu linkki vie, mutta näetkö kaikkialla reunukset? Jos et näe reunuksia, sivustosi ei ole näppäinkäyttäjäystävällinen. Jos sivustolla on välilehtiä tai valikoita, pääsetkö näppäimistöllä selaamaan alavalikkoja? Sulkeutuvatko valikot kun poistut niistä, tai esc-näppäimellä? Jos eivät, sivustosi ei ole saavutettava.
- Avaa Firefox ja valitse Näytä > Suurenna > Vain teksti. Zoomaa ctrl/cmd ja plus-näppäimestä sivustoa 200% asti. Onko teksti luettavaa vai menevätkö elementit toistensa päälle estäen lukemisen? Jos tekstiä ei voi lukea, sivustosi ei ole tarpeeksi saavutettava.
- Aja “saavutettavuuden Pagespeed”, esimerkiksi Tenon.io -testi osoittessa tenon.io. Tuleeko virheitä? Jos kyllä, sivustosi ei ole tarpeeksi saavutettava.
- Aja sivustosi Nu Html Checker-validaattorin läpi, saatko virheitä? Jos kyllä, sivustoasi pitää parantaa.
Jos olet epävarma, tilaa auditointi. Myös Dudella tehdään saavutettavuusauditointeja, ota yhteyttä!
Tekijöiden on aika ottaa saavutettavuus tosissaan
Verkkosivuja voi koodata ihan miten sattuu. On kuitenkin tärkeää, että ihan perus HTML on kunnossa. Otsikoiksi tarkoitettujen tekstien kannattaa olla otsikoita, listoiksi tarkoitetun kohtien listoja ja leipätekstien kappaleita. Kaikista epäsaavutettavimmat toteutukset ovat sellaisia, joissa HTML:n lainalaisuudet on heitetty roskikseen.
Saavutettavuudesta on olemassa standardi nimeltään WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Tätä kannattaa hyödyntää kaikessa tekemisessä. Saavutettavuus on otettava verkkosivujen valmistukseen mukaan alusta lähtien, sillä jälkikäteen korjauksia on työlästä ja kallista tehdä. Muutamia pro tipsejä:
- Mieti tehdessä mitä teet – validoi HTML:ää lennosta, käytä automaattityökaluja kuten aXe, pa11y-ci ja Assistiv Labs
- Testaa, testaa testaa. Ruudunlukulaitteet esim. Assistiv Labsin ja omien laitteiden avulla kannattaa käydä läpi erityisesti vaativien toiminnallisuuksien osalta. Laita silmät kiinni ja kuuntele. Kuulostaako loogiselta? Myös edellä mainitut normaalit näppäinasiat ja muut kannattaa käydä läpi.
- Tee selkeää koodia. Hyvin luettava koodi on monesti myös saavutettavaa.
- Käytä tuettuja käytänteitä. Älä keksi pyörää uudelleen tai rakenna ihme himmeliä. Jos kuitenkin päätät tehdä näin, varmista ratkaisusi saavutettavuus.
- Testauta oikeilla käyttäjillä.
- Varo ylioptimointia. Joskus ruudunlukijalle tehdään ylimääräisiä tekstejä. Ajatus on kaunis, mutta tällä saatetaan jopa rampauttaa saavutettavuutta, jos esimerkiksi samat asiat toistuvat monta kertaa.
Saavutettavat verkkosivut ovat hakukoneille ystävällisiä
Saavutettava on toimivaa ja käytettävää, joten myös robotit tykkäävät saavutettavista verkkosivuista. Hyvin toteutetut verkkosivut palvelevat myös koneita, sillä ne nimenomaan toimivat hyvin. Kannattaa muistaa, että hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, kuten ei myöskään saavutettavuus.
Saavutettavuus ei ole täydellisyyttä, vaan huomioon ottamista
Monesti saavutettavuuden parissa työskentelevillä on tietynlainen “täydellisyysharha”. Mutta yleensä riittää, että pyritään huomioimaan muut ja tehdään parhaamme sen eteen, että saavutettavuus toteutuu. Saavutettavuutta voi kehittää loputtomiin, eikä saavutettavat verkkosivut ole synonyymi täydellisyydelle. Olemme ihmisiä ja puutteita löytyy aina.
Saavutettavat verkkosivut ovat kaikkien etu
Saavutettavuus ei ole joidenkin nörttien hifistelyä, vaan sinun ja minun etu. Saavutettavat verkkosivut palvelevat myös terveitä ja näkeviä ihmisiä entistä paremmin, mutta samalla ottavat huomioon vähemmistöt.
Liputetaan saavutettavuuden puolesta olemalla ihmisiä toinen toisillemme.
Kiinnostaako saavutettavat verkkosivut? Ota yhteyttä!