Lähtökohdat
Maan johtavan taloyhtiöiden asioihin erikoistuneen median, Suomen Kiinteistölehden, sivusto oli kasvanut vuosien aikana tietomäärältään massiiviseksi paketiksi, josta oli hankala löytää kaikkea sisältöä. Myös ulkoasu oli päässyt vanhenemaan, eikä se tehnyt oikeutta artikkeleille.
Uutta verkkolehteä lähdettiin toteuttamaan osana laajempaa toimituksen prosessien uudistamista, jossa otettiin käyttöön printin ja digin yhdistävä toimitusjärjestelmä.
Tavoitteet
Kiinteistölehdellä oli sisäisesti asetettu selkeät tavoitteet, jotka tarkennettiin yhdessä projektin aloitustyöpajassa.
- Houkuttelevampi ja modernimpi ulkoasu
- Käytettävyyden ja asiakastyytyväisyyden parantaminen
- Sisällöllinen uudistaminen ja selkiyttäminen
- Kävijämäärän sekä mediamyynnin kasvattaminen
- Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen (printti vs. digi)
Mitä tehtiin
Projekti aloitettiin klassiseen tapaan aloitustyöpajalla, jossa tehtiin uuden verkkolehden palvelumuotoilua.
Kiinteistölehden toimituksen kanssa jäsensimme sisällöt puhtaalta pöydältä selkeäksi kokonaisuudeksi. Palvelumuotoilun alussa lähdettiin hahmottamaan uutta verkkolehteä erilaisten mallikäyttäjien kautta. Lehteä lukee niin eläkeläiset, pariskunnat, taloyhtiön aktiivit kuin alan ammattilaisetkin. Osana suunnittelua mietittiin myös, miten houkutella uutta nuorempaa lukijakuntaa lehden pariin.
Tärkeänä osana palvelumuotoilua mietittiin myös erilaisia kävijäpolkuja Kiinteistöliiton jäsenistä sosiaalisen median kautta sivustolle päätyvään lukijaan. Ideoimme uuden verkkolehden maksumuurin toimintaa, kuka pääsee lukemaan mitä sisältöä milläkin tilauksella. Uutta lukijaa ohjataan hienovaraisesti käyttämään aikaa artikkeleiden parissa ja lopulta tilaamaan lukuoikeus.
Suunnittelussa kiinnitettiin huomiota mainosten ja kaupallisten sisältöjen luontevuuteen osana sivustoa. Palvelumuotoilussa ja visuaalisessa suunnittelussa käytettiin paljon aikaa käytön sujuvuuden miettimiseen, läpi sivuston toistuvaan lukukokemukseen sekä monipuolisten sisältöjen korostamiseen.
Lopputulos
Uuden verkkolehden käyttökokemus on saanut paljon kiitosta ja sivustolla käytetty aika on kasvanut huomattavasti. Digijulkaisun sekä printtilehden lukijamäärät ovat kasvaneet tavoitellusti käsi kädessä. Verkkolehden artikkelien aiempaa tasaisempi tahti tukee kymmen kertaa vuodessa julkaistavaa paperista lehteä, korostaen Kiinteistölehden ajantasaisuutta.
Myös toimituksen sisäinen työ on helpottunut, ja nykyään aikaa voidaan käyttää enemmän laadukkaan sisällön tuottamiseen teknisen painin sijaan.