Perjantaina 2.1.2015

Työkalut tehokkaampaan työskentelyyn vuodelle 2015

Päivittäisessä työssäni on käytössä kymmeniä työkaluja, joista jokainen on yhtä arvokas. Koodailun apuvälineitä en kuitenkaan ala tässä artikkelissa listaamaan, vaan lähinnä sellaisia työkaluja, joista voisi olla hyötyä sinullekin. Isommissa kuvioissa nämä eivät välttämättä ole ihan yhtä toimivia, mutta voisin kuvitella että näistä on hyötyä etenkin alle viiden hengen yrityksissä. Trello Edelleen päivittäisessä käytössäni jo toista […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 9 vuotta sitten.

Päivittäisessä työssäni on käytössä kymmeniä työkaluja, joista jokainen on yhtä arvokas. Koodailun apuvälineitä en kuitenkaan ala tässä artikkelissa listaamaan, vaan lähinnä sellaisia työkaluja, joista voisi olla hyötyä sinullekin. Isommissa kuvioissa nämä eivät välttämättä ole ihan yhtä toimivia, mutta voisin kuvitella että näistä on hyötyä etenkin alle viiden hengen yrityksissä.

Trello

Edelleen päivittäisessä käytössäni jo toista vuotta. Trellon lisäksi ei yleensä paljon muuta tarvitse. Hoidan Trellon kautta projektinhallinnan, aikataulutuksen, kotiasiat, omat projektit.

home-hero

Scrum-tyyppisesti asioita on kätevä lajitella post-it-lappumaisesti kortteihin ja listoihin ja siirtää lappua sen mukaan mikä on projektissa kulloinkin tilanne. Rekisteröidy tästä, se on ilmaista.

Screen Shot 2015-01-02 at 11.31.23

Todoist

Tehtävälistoja olen kokeillut varmaan satoja, mutta sitä yksinkertaisesti toimivaa ei ole löytynyt. Kunnes vuoden 2014 puolella siirryin Todoistiin.

todoist

Olen niitä, joille Evernotessa on liikaa kaikkea ja Muistiossa liian vähän. Todoist on hyvä pelkkiin nopeisiin tehtäviin. Henkilökohtaisen blogini puolella kattavampi katsaus tehtävälistoihin, myös Todoist esiteltynä.

Screen Shot 2015-01-02 at 11.53.22

Telegram

Lopetin WhatsAppin käytön kesällä 2014 Facebookin ostaessa palvelun. Telegram on kuin WhatsApp, mutta avointa lähdekoodia ja paremmalla tietoturvalla. Eikä siinä vielä kaikki, Telegrammin saa koneelle, iPadille ja Windows Phonelle. Nämä ehkä tärkeimpiä syitä miksi luovuin WhatsAppista kokonaan ja siirryin käyttämään pysyvästi Telegrammia. Mukavaa, että suurin osa kavereistakin on siirtynyt Telegram-käyttäjiksi.

Screen Shot 2015-01-02 at 11.59.55

En jaksa töissä aina näpytellä puhelinta, joten on kätevää että saa omalta koneelta työn lomassa pistettyä viestiä suoraan toisten puhelimeen. Samalla minut tavoittaa sitäkin kautta nopeammin ja helpommin. Suosittelen.

Kuvankaappaus Maccini Telegramista. Kuvankaappaus Maccini Telegramista.

Simplenote

Nopeisiin muistiinpanoihin tuli aiemmin käytettyä tekstitiedostoja tai Markdownia. Mutta kun ne eivät synccaa mihinkään, eikä niitä koskaan muista tallentaa Dropboxiin ja niitä sitten kun niitä tarvitsee niin pitää kaivella ja tietenkään ei löydy mistään. Simplenote korjaa tämän ongelman ja tulee tarpeeseen etenkin silloin kun kone ja tabletti on Applea, mutta puhelin Androidia. Simplenote synccaa kätevästi riippumatta käytössä olevasta laitteesta.

Screen Shot 2015-01-02 at 12.17.38

Toggl

Ajankäytön seurantaan Toggl on loistava, kunhan muistaa vain painaa nappia. Varsinkin jos työ on sellaista, jota ei voi automaattisesti mitata. Voisin kuvitella että tästä on hyötyä tuntitaksalla tekeville konsulteille, palaveeraajille, matkustajille ja niin edelleen.

Screen Shot 2015-01-02 at 17.57.12

Minulla Togglin käyttö on vähentynyt, nimittäin esimerkiksi WakaTime seuraa koodieditorin käyttöä ja kertoo hyvin tarkkaan kuinka paljon varsinaiseen koodaukseen on mennyt aikaa. Suosittelen silti Togglia kaikille, jotka tarvitsevat hyvää työkalua työajan seurantaan.

Timely

On aika makuasia kumpaa tykkää käyttää ajanseurantaan, Togglia vai Timelyä. Olen kokeillut kumpaakin, eikä kummassakaan ole mitään vikaa. Timely on kuitenkin tarkoitettu ehkä vielä enemmän varsinaiseen aikataulutukseen, kun taas Toggl on puhtaasti ajanseurantaväline. Timelyllä on helppo tehdä esimerkiksi viikkosuunnitelmat valmiiksi.

Screen Shot 2015-01-02 at 17.58.03

Teamweek

Teamweek on viikkoseurantasovellus Togglin kehittäjiltä. Palvelun avulla on helppo suunnitella tiimin viikon hommat yhteen aikajanaan, josta näkee selkeästi kuka tekee mitä ja milloinkin. Simppeli palvelu, mutta varsin toimiva.

Screen Shot 2015-01-02 at 18.04.05

Slack

Sitten vuoden outolintu ja uutuus. Slack on kokonaisvaltainen koordinointityökalu työskentelyyn. Slackin avulla pystyy integroimaan monet sosiaaliset mediat samaan, jakamaan projektiin liittyviä juttuja nopeasti eri laitteiden välillä.

Screen Shot 2015-01-02 at 17.52.46

Meillä kahden ukon käytössä Slackissa on vähän liikaa kaikkea, eikä se oikein tarjoa mitään sellaista mitä ei pystyisi Skypen, IRCin, meilin tai Trellon kautta hoitamaan. Halusin kuitenkin tuoda Slackin tässä yhteydessä esille, sillä Slackista saattaa olla sinun organisaatiossasi hyötyä. Slack otettiin käyttöön Dudella vuoden 2015 loppupuolella. Kannattaa kokeilla.

Loppusanat

Toki perus Skype, Dropbox, Facebook-ryhmä tai sähköposti toimii varsin pitkälle, mutta mitäs sitten kun pitäisikin löytää joskus jotain yhdestä paikasta? joskus koordinointi on hyvästä, ja vaikka meilläkään ei ihan kaikki työkalut ole näistä aktiivisessa käytössä, ainakin yhdessä on hyvä pitäytyä. Näistä ehkä parhaimpia meille on Trello.

Jos sinulla ei vielä ole projektinhallintaan työkalua, ehkäpä aika uudistaa hommia vuodelle 2015? Nyt on ainakin muutama vinkki plakkarissa.

Mitä koordinointityökaluja sinä käytät työssäsi? Tuleeko muita killerisovelluksia mieleen? Pistähän ihmeessä kommenttia, jos joku näistä sattuu olemaan käytössä.

Lue myös nämä