Torstaina 24.10.2019

Vain hölmö käyttää yhtä työkalua kymmeneen erilaiseen tarpeeseen

Verkkosivuston tulisi olla aina mietitty yrityksen tarpeet eikä työkalut ja julkaisujärjestelmä edellä. Toisella julkaisujärjestelmällä ei saa aikaan tiettyjä asioita mitä toisella saa. Myöskään ristipäisellä ruuvimeisselillä ei saa kiristettyä talttapäälle tarkoitettua ruuvia.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 5 vuotta sitten.

Verkkosivuston tulisi olla aina mietitty yrityksen tarpeet eikä työkalut ja julkaisujärjestelmä edellä. Toisella julkaisujärjestelmällä ei saa aikaan tiettyjä asioita mitä toisella saa. Myöskään ristipäisellä ruuvimeisselillä ei saa kiristettyä talttapäälle tarkoitettua ruuvia.

Tämä on yksi syy minkä takia WordPress on valikoitunut Dudella käytettäväksi julkaisujärjestelmäksi (CMS). Se tarjoaa hyvän ja vakaan pohjan johon saadaan asiakkaan tarvitsemia ominaisuuksia lisäosien avulla. WordPressin voisikin nähdä ikään kuin ruuvimeisselinä johon on tarjolla laaja sarja erilaisia kärkiä. Näistä kärjistä voidaan valita sitten aina se tilanteeseen sopiva setti.

Kaikki ominaisuudet yhdessä CMS:sä ei ole järkevää

Kun kaikki ominaisuudet tungetaan samaan pakettiin, niistä jonkin käyttökokemus jää väistämättä huonoksi. Pahimmillaan yrityksen tarpeita koitetaan pakottaa tähän pakettiin sopiviksi ja sen seurauksena toimistolla kuullaan sitten ärräpäitä siitä kuinka asiat ei toimi. Todellisuudessa olisi parempi valita täysin erillinen sopivampi työkalu.

Kun valitaan erilaisten ominaisuuksien mahdollistamiseksi parhaat työkalut, syntyy toteutus joka hyödyttää aidosti asiakasta.

Työkaluja valitessa kannattaa luottaa palveluun jonka ydinliiketoimintaa on tehdä yksi asia hyvin. Tällöin tietää, että juuri sinulle tärkeän ominaisuuden kehittäminen on palvelun intresseissä ja jatkuvaa. Monen ominaisuuden välillä seiloroivan palvelun kyydissä saattaa taas huomata yhtäkkiä, että tiettyä tärkeää ominaisuutta ei ole kehitetty pitkään aikaan ja se on jäänyt täysin tuuliajolle.

Hyvinä esimerkkeinä tarkan fokuksen palveluista voi mainita Crispin, Todoistin ja Pipedriven. Mainituille on yhteistä se, että ne eivät ole lähteneet rönsyilemään vaan keskittyvät hyvinkin tarkasti parhaimman mahdollisen tuotteen kehittämiseen.

Vastakkaisena esimerkkinä voisi mainita HubSpotin. Heillä pakka on lähtenyt leviämään ja onkin hankala uskoa, että jokaista ominaisuutta kehitetään aktiivisesti. En myöskään oikein usko HubSpotin työkalujen toimivan todellisuudessa monenkaan yrityksen tarpeisiin kokonaisuutena, vaan yritykset enemmänkin muovaavat prosessinsa HubSpotin ominaisuuksien ympärille. Ristipäästä taotaan talttapäätä.

Ei sinne WordPressiinkään kannata tunkea kaikkea

WordPress on sisällönhallintajärjestelmä ja sopii parhaiten juuri siihen mihin se on tehty, eli sisältöpainotteisten verkkosivustojen sekä verkkopalveluiden toteuttamiseen. Se ei sovellu asiakaspalvelun tikettijärjestelmäksi, CRM:ksi, chatiksi tai analytiikan seurantatyökaluksi. Moni asia olisi mahdollista, mutta siinä ei välttämättä ole järkeä.

Olemme Dudellakin tehneet historiassa toteutuksia, missä WordPressiin on ympätty vaikka mitä. Jotkin asiat ovat olleet järkeviä ja perusteltavissa, mutta esimerkiksi rekrytointijärjestelmän pulttaaminen markkinointisivuston ominaisuudeksi ei ole millään tapaa järkevää. Rekrytointi on aivan oma maailmansa jossa on otettava huomioon monia eri lainalaisuuksia. Asiakaskin on paljon tyytyväisempi, kun rekrytoinnin työkalut ovat palvelulta, jonka intresseissä on niiden pitäminen jatkuvassa huippukunnossa.

Ollaan muuten nykyään viisaampia. Enää ei tungeta kaikkea WordPressiin, vaan sanotaan ihan suoraan asiakkaalle jos hommassa ei ole järkeä ja autetaan etsimään paras mahdollinen palvelu joka tarjoaa tarvitun ominaisuuden. Me keskitytään tekemään meidän osuus – eli verkkosivusto – pirun hyvin.

Toisinaan tuon palvelun ja WordPressin välille tehdään integraatio, jotta kokonaisuus on yhtenäinen. Aina tälläiselle ei kuitenkaan ole tarvetta. Esimeriksi chatin saa upotettua helposti valmiilla lisäosalla tai lyhyellä koodipätkällä, eikä tällöin puhuta enää varsinaisesti integroimisesta.

Meillä riittää yksi muutospyyntö, ja jos asiakas on Duden ylläpitopalvelussa, kattaa sen kuukausihinta chatin lisäämisen. Muun muassa tämän takia verkkosivusto sekä verkkopalvelu kannattaa ostaa mieluummin palveluna kuin tuotteena.

Hintahommat

Viivan alle jäävät numerot kiinnostaa aina. Eikä siinä mitään, hyvä että kiinnostaa. Samaan aikaan tulee kuitenkin miettiä, missä kohtaa on järkevä säästää pennosia ja missä ei.

Taltaksi taottu ristipää on takuuvarmasti huono työkalu ja käyttäjä olisi päässyt helpommalla ostamalla sen talttapään. Puhumattakaan työajasta joka siihen takomiseen kului, sen sijaan että samalla ajalla olisi voinut tehdä jotain järkevämpää.

Kustannuksissa ei kannata kitsastella, jos pennosten kuluttaminen tuo aitoa etua, parannusta työkaluihin tai helpottaa prosesseja.

Esimeriksi erilliseen chat -palveluun panostaminen 25 euroa kuukaudessa saattaa tuntua isolta rahalta kaikkien muiden palveluiden päälle. Kunnes se hyvin toimiva chat -palvelu lähettää puhelimeesi notifikaation viestistä, josta alkaneella keskustelulla saat 10 000 euron kaupan kiinni.

Jokin huonompi usean ominaisuuden välillä seiloroiva palvelu olisi saattanut kaatua bugiin ja ilmoitus jäädä tulematta. Harmittaisi muuten hetken, eikös?

Pistä viestiä tai soittele jos nykyiset työkalunne eivät pelaa yhteen verkkosivuston kanssa ja kaipaisit asiaan muutosta. Soittaminen ei maksa mitään!

Lue myös nämä