Verkkokauppojen suosio ei koskaan lakannut. Ihmiset ostavat netistä enemmän kuin koskaan. Siksi onkin sulaa hulluutta jättää Internet markkinakanavana hyödyntämättä. Jos tuote on hyvä, verkkokauppa yritykselle kannattaa. Keskimäärin netin kautta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset pääsevät suurempiin volyymeihin kuin pelkästään kivijalkaliikkeen avulla.
Ikuinen dilemma monelle on, mistä verkkokaupan toteutus, jossa hinta ja laatu kohtaavat? Jos itse myytävä tuote maksaa kaksinumeroisen summan verran, pohdittavaksi jää kannattaako rakennuttaa kymppitonneja maksava verkkokauppa vai turvautua keyveeseen starttiin esimerkiksi valmisratkaisun avulla.
Monet digitoimistot ovat kertoneet julkisesti, että verkkokauppatoteutuksia ei juurikaan ole ollut viime vuosien aikana. Näin on myös meilläkin, viimeisen parin vuoden aikana olemme julkaisseet verkkokauppatoteutuksia yhden käden sormilla laskettavan määrän. Verkkokauppatoteutuksissa on kova kilpailu hinnasta. Digitoimiston räätälöityä palvelutuotetta vastaan kilpailevat myös muut digi- ja mainostoimistot sekä valmiit verkkokaupparatkaisut ja verkkokauppatuotteet. Ei ole siis mikään ihme, että mekin vedimme WooCommerce-verkkokauppa -tuotesivumme kokonaan pois sivustoltamme vuonna 2018. Se ei vain yksinkertaisesti vetänyt. Vaikka verkkokauppa yritykselle onkin yhä osa repertuaariamme, emme tuo sitä nykyään kovin vahvasti esille. Tämä näkyy myös blogimme puolella, aiheesta verkkokauppa ei olla juuri kirjoiteltu. Se muuttuu nyt!
Onko verkkokauppa yritykselle ylipäätään tarpeellinen?
Riippuu yrityksestä ja tuotteesta, luonnollisesti. Jos tuote on helppo ja kuluttajalle suunnattu, verkkokaupalla on tarkoituksensa. Hyödyllisellä ja menevällä tuotteella verkkokaupalle saa massaa ja tuote voi hyvinkin mennä kuin kuumille kiville. Jos taas tuote on vaikeampi tai huomattavasti kalliimpi (esimerkiksi hydraulimoottori), verkkokauppa voi olla haastavampi kokonaisuus, etenkin jos myynti tapahtuu muualla.
Netissä voi nykyään myydä niin monella tavoin, että omaan domainiin ja erilliseen palveluun kaupan asentaminen ei ole välttämättä rahan ja ajan arvoista. Tietyn alan tuotteet (esimerkiksi kirjat, kahvit, jne.) saattaa saada myyntiin jälleenmyyjien tai kustantajan kautta eri myymälöissä ja verkkokaupoissa ympäri maan, eikä omaa tarvitse välttämättä perustaa.
Entä jos verkkokauppa tuntuu yhä oikealta ratkaisulta? Mitä vaihtoehtoja verkkokaupparatkaisuissa sitten on tarjolla? Käydäänpäs nämä seuraavaksi läpi.
Valmisratkaisut: Shopify, MyCashflow, OP Kassa
Shopify maksaa tämän kirjoittamishetkellä 29-299 $ kuukaudessa, kotimaiset vastaavat MyCashflow 49-99 € ja OP Kassa 29-99 € kuukaudessa. Palveluiden avulla saa pystytettyä oman verkkokaupan suhteellisen edullisesti ja tarvittaessa myös omaan domainiin. Palvelut ovat suosittuja, koska ne on helppo pystyttää, ne usein sisältävät jonkinlaisen helpon maksutavan ja kaikki muutkin tarvittavat ominaisuudet samassa. Shopifyta on kehuttu sen helppokäyttöisyydestä myös ostajalle.
Plussia valmisratkaisuista löytyy, mutta jos sivustolle haluaa jotain muutakin kuin verkkokauppatoiminnallisuutta, saattaa keinoja tuunailuun olla hieman rajoitetusti käytössä. Siksi usein käykin niin, että verkkosivut yritykselle tehdään erikseen esimerkiksi teettämällä brändin mukaista jälkeä digitoimistolla ja verkkokauppa majailee sitten erikseen valmisratkaisun päällä eri osoitteessa. Pahimillaan tämä tarkoittaa sitä että sivuilla on “Siirry verkkokauppaan” -linkki, josta vaihtuu aivan erinäköinen ilme ja sivuilta siirrytään “pois”. Käyttökokemus muuttuu totaalisesti ja jos verkkokaupan ilmeeseen ei ole kunnolla panostettu se saattaa jopa karkoittaa potentiaalisen ostajan etsimään toista tuote- tai kauppavaihtoehtoa. Shopifyn ja vastaavan käyttö kannattaakin vain silloin kun kaiken verkkosivujen materiaalin voi rakentaa suoraan saman palvelun alle, samaan domainiin, ilman että sivustoja pirstaloidaan erilleen.
Suosittelen valmiskauppoja pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla on selkeä fokus tuotteen myynnissä ja kaikki tarvittava saman verkkokauppasivuston alla.
Räätälöity verkkokauppa yritykselle
Kun valmisratkaisu ei riitä tai halutaan kattavat verkkosivut ja verkkokauppa saman sivuston alle, aletaan puhumaan räätälöidyn verkkokaupan teettämisestä. Alustoja ja tapoja verkkokaupoille on monia. Näitä WordPress-maailmassa tyypillisintä on laajentaa verkkosivuille verkkokauppa käyttämällä WooCommercea fyysisissä tuotteissa ja digitaalisissa tuotteissa EDD (Easy Digital Downloads)-lisäosaa tai kotimaista vaihtoehtoa Verkkokurssikonetta, erityisesti jos on myytävistä verkkokursseista ja koulutuksista kyse. Vuoden 2021 suosituimpien joukossa on pyörinyt Magento, Prestashop ja OpenCart. Kotimaisesta välimaastosta mainittakoon esimerkiksi ViidakkoStore ja tapahtumien ja majoitusten verkkomyyntiin keskittyvät Sportum ja hotellihuonevarauksiin keskittyvä Hotellinx.
Jotkut hullut virittelevät verkkokauppoja alustoineen myös alusta asti itse. Kuuluisimpia itse rakennettuja verkkokauppoja on kaikkien tuntema verkkokauppajättiläinen Verkkokauppa.com. Yleensä itse rakennettu kannattaa, jos tarpeisiin vastaavaa alustaa ei löydy tai tuote on yksinkertainen. Verkkokauppa.com on alunperin perustettu aikana jolloin verkkokauppa-alustoja ei ollut vielä niin paljon, se oli vuonna 1992 Suomen ensimmäisiä netissä toimivia kauppoja ylipäätään. Lähtökohtaisesti oman verkkokauppa-alustan perustamista en suosittele muille kuin 1-5 tuotteen sivustoille (esim. kirjat tai koulutukset), joissa ei ole juuri varastokirjanpitoa ja tärkeintä on saada esimerkiksi napin kautta maksu. Tällaisen voi helposti tehdä kohtuullisella vaivalla esim. Stripe-pankkikorttimaksua hyödyntämällä.
WooCommerce-verkkokaupan plussat ja miinukset
Verkkokaupan teettämisessä digitoimistolla plussien määrä on kattava. Saat samat asiat kuin valmisratkaisuissa ja vieläkin enemmän. Suurimpia etuja räätälöidyssä verkkokaupassa on se, että saat kaiken saman sivuston alle yhdeksi kokonaisuudeksi. Lisäksi kauppa noudattaa yhtä ja samaa ilmettä ja on brändisi mukainen, uskottava ja vakuuttava. Verkkokauppa räätälöitynä tukee käyttäjän polkua ja ostokokemusta.
Selkeästi isoin miinus tässä vaihtoehdossa on korkea hinta. Kun valmisratkaisuja saa kaksi- ja kolmenumeroisilla summilla, räätälöidyt verkkokaupat ovat viisinumeroisia summia. Verkkokaupan hinta on moninkertainen tavallisten verkkosivujen teettämiseen verrattuna, sillä työssä pitää ottaa huomioon normaalin visuaalisen suunnittelun ja koodaamisen lisäksi mm. maksutavat ja laajamuotoinen testaus, jotta varmistutaan siitä että ostoskori ja ostoprosessi, kuittien lähettäminen, tilaajan kirjautumiset ja ostohistoria, varastokirjanpito ym. toimivat varmasti. Myös digitoimistolla on hyvä olla kokemusta laadukkaiden verkkokauppojen tekemisestä, sillä verkkokauppaostaja todennäköisesti vaihtaa puljua siinä kohtaa kun ostoskori bugittaa tai tuotesivu latautuu niin pitkään että odotellessa ehtii kuolla vanhuuteen. Verkkokauppatoimittajan tai digitoimiston valinnassa kannattaa siis olla erityisen tarkka, ettei tule ostettua kalliilla nihkeästi toimiva verkkokauppa.
Verkkokaupan toteutuksessa huomion otettavat asiat
Jos verkkokauppa lähdetään räätälöimään yrityksen myytävän tuotteen tai palvelun ympärille, suunnittelussa on käytännössä mukana samat asiat kuin verkkosivuissakin, mutta näiden lisäksi otetaan huomioon miten tuotteet sivuilla esitellään ja mihin käyttäjää ohjataan (ostamaan tietysti).
Mietittävänä on paljon asioita, mm. missä ja miten tuotetta myydään, tarvitaanko ärräpaketti, DB Schenker, Matkahuolto ja Postin toimitusintegraatioita ja mitä maksutapoja otetaan käyttöön. Integraatioita WooCommercelle tarjoaa onneksi esimerkiksi alan luotettu integraatiovalmistaja Markup.fi. Suosituimpia maksutapoja on Paytrail, jolla saa niputettua kaikki tarvittavat verkkokauppamaksuväylät samaan aina suomalaisista verkkopankeista esimerkiksi Klarnaan ja MobilePayhin asti. Näiden lisäksi maksutapoihin voi liittää vaikkapa PayPalin tai luotto- ja pankkikorttimaksut Stripen kautta. Kaikissa näissä on luonnollisesti omat kuukausimaksunsa, joten kannattaa miettiä mitä maksutapoja ja missä laajuudessa tarvitsee ottaa käyttöön.
Kassajärjestelmä ja verkkokauppa on yleensä järkevintä pitää erillään, ellei valintana ole nämä yhdistävä valmisratkaisu kuten OP Kassa. Räätälöityihin verkkokauppoihin kassajärjestelmän integraatio ei aina ole vaivan, ajan ja rahan arvoista ja yleensä riittää, että verkkokaupassa näkyy vain verkkokauppaan varattujen tuotteiden määrät ja hinnat. Sama pätee varastokirjanpitoon – oikeaa varaston tuotteiden lukumäärää ylläpidetään monesti erillään verkkokaupassa myytävistä tuotteista.
Verkkokaupan suunnittelu-, toteutus-, ja testausprosessi on siis yllättävän laaja kokonaisuus. Huomioitavia asioita on aivan mahdottomasti. Verkkokaupan räätälöinti yritykselle onkin perusteltua ainoastaan silloin kun toteuttamiseen on varattu riittävästi aikaa ja rahaa ja tärkeintä on brändin uskottavuus, ostamisen helppous ja hyvä suunnittelu.
Dude toteuttaa verkkokauppoja edelleen vuonna 2021, jos speksaus, aikataulu ja budjetti ovat kunnossa jo tarjouspyyntövaiheessa. Olemme toteuttaneet viimeksi mm. teetä ja vedensuodattimia myyvät verkkokaupat. Jos sinulla on hahmottunut selkeä verkkokauppakokonaisuus, eikä Shopify ja vastaavat ole vaihtoehto, ota ihmeessä meihin yhteyttä!