Perjantaina 27.10.2023

Kehottaako sivustosi toimimaan? Hyvä CTA tuo kassaan kahisevaa, jos se siis on verkkosivujesi päätavoite

Top tykkänään! Pysähdyitkö? Käskyttely ja kysymykset toimivat hyvinä kiinnekohtina verkkosivuilla. Mutta tukevatko toimintakehotteesi verkkosivustosi tavoitteita? Mikä on CTA? Millainen ylipäätään on hyvä toimintakehote? Otetaan selvää!

Verkkosivuja suunnitellessa lähdetään tavoitteesta. Mitä verkkosivujen on tarkoitus tehdä? Esimerkiksi kirjailija Sofi Oksasen sivuilla ei myydä mitään, sillä kirjojen myyminen on kustantajan tehtävä. Sen sijaan Sofin verkkosivujen pääasiallinen tavoite on toimia kattavana ja selkeänä informaatiopankkina, josta tiedon jopa löytääkin.

Sitten taas esimerkiksi Probotin sivuston tehtävänä on tutustuttaa robotiikkaan ja Probotin värikkäseen brändiin, lisätä yhteydenottoja ja vahvistaa työnantajamielikuvaa. Tarkoituksena on luoda elävyyttä liikkeellä ja siksi eri sivuston elementtejä on mm. animoitu. Vakailla brändeillä kuten Gofore ja North Patrol sivuston tarkoitus on säilyttää laadukas tunnetun brändin mielikuva ja toimia markkinoinnin tukena, kun taas toisilla esim. Mediashakella ja Flowhousella on hyvinkin tähtäimessä myynnin kasvu. Pointtina on, että sivustolla on oltava tarkoitus ja tavoite.

Englanniksi puhutaan Call to Actionista, josta käytetään kolmemerkkistä kirjainyhdistelmää CTA. Suomeksi tähän on olemassa hieman kömpelö sana nimeltään “toimintakehote”. Koska puhutaan suomea, käytetään selkeyden vuoksi tässä tekstissä tätä suomenkielistä nimitystä.

↑ Tuo tuossa on toimintakehote. Yksinkertaisimmillaan toimintakehote on nappi, mutta se voi olla myös isompi toimintaan houkuttava alue, jossa on lyhyttä tekstiä ja muuta mukavaa.

Tomintakehotteen ei tarvitse tähdätä myyntiin, sen päätehtävä on ohjata vierasta eteenpäin. Se on kuin lempeä opas museokierroksella, tai taitava myyjä huonekaluliikkeessä. Sen avulla tiedät mitä ehkä haluat ja mihin siirtyisit seuraavaksi.

Millainen on toimiva toimintakehote?

Toimintakehote on toimiva silloin, kun se ohjaa eteenpäin ja tukee sille asetettuja tavoitteita. Usein toimintakehotteilla haetaan mahdollisimman paljon yhteydenottoja. Yhteydenottoon johtava konversiopiste on toki tärkeä, mutta on vähän outoa kosia ennen kuin on vielä edes kunnolla tutustuttu, jos yhteydenotot eivät ole päätavoite. Siksi esimerkiksi verkkosivuston lähdössä kannattaa ohjata tutustumaan lisää.

Tässä esimerkiksi Probot vakuuttaa uniikilla taustavideollaan ja kehottaa sitten tutustumaan referensseihin ja katsomaan esittelyvideolta mitä Probot oikeasti tekee. Kaupat tuli, kiinni veti!

Kuvankaappaus Probotin etusivulta, kaksi nappia "Tutustu refrenssihimme" ja "Katso esittelyvideo"

Autismiyhdistys Pautin sivulla keskiössä on kertoa yhdistyksestä lisää, joten nappi ohjaa lueskelemaan lisää jäsenyydestä:

Autismiyhdistys PAUT ry
Edistämme autismikirjon henkilöiden ja heidän läheistensä yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja hyvinvointia Uudenmaan alueella. Olet tervetullut mukaan toimintaamme ja rakentamaan kanssamme autismiystävällistä yhteiskuntaa!

Lue lisää ja tule mukaan!

Toimiva toimintakehote on silloin, kun se täyttää tarkoituksensa ja toimii. Hyvä toimintakehote pistää silmään, eroaa sivuston muista elementeistä selkeästi erottuvalla värillä tai jollain muulla visuaalisella keinolla, jolloin se myös houkuttaa kävijää toimintaan.

Millaisia muita toimintakehotteita sitten on olemassa?

No näitähän riittää! Toimintakehotteita voi käyttää monessa eri kohtaa ja moneen eri tarkoitukseen. Yleinen ohjenuora taitaa olla, että samalla sivulla ei saisi repiä käyttäjää kovin moneen paikkaan yhtäaikaa ja ainakaan kysyviä toimintakehotteita ei saisi olla kahta enempää. Nyrkkisääntö onkin, että yksi sivuston ylälaidassa ja toinen juuri ennen footeria (alatunniste, pohja, se viimeinen alue siellä sivuston pohjalla, tiedäthän).

Top tykkänään! Ajattele laatikon ulkopuolelta

Hyvä toimintakehote pysäyttää miettimään. Se kysyy, pohtii tai jopa käskee!

Top tykkänään!
Innoistuitko suunnitteluosaamisestamme? Kaipaako brändisi ilmesuunnittelua? Oletko kenties logoa vailla? Ota rohkeasti yhteyttä! Jos emme ole oikea tekijä teille, voimme taata että ohjaamme sinut sellaisen paikeille.

Ota yhteyttä
Esimerkki suunnitteluosastomme alaosan CTA:sta.

Meidän etusivulla on haluttu kehottaa ihmisiä katsomaan showreel-videomme ja vakuuttaa sillä tavalla verkkosivujen ostamista miettivä meidän monipuolisuudesta ja laadusta (videon on muuten tehnyt mahtava Flux Productions ja synamusat mainio jyväskyläläinen Ferus Melek).

Video on tietysti hieno juttu, mutta kun sen on katsonut, mitäs sitten…? Yleensä videon jälkeen tulee suosituksia joihinkin random videoihin, mutta me on haluttu hyödyntää tässä rajapintaa toimintakehotteen näyttämiseen. Eli jos joku oikeasti vaivautuu katsomaan videon loppuun asti, hänelle lävähtää jatkotoimenpiteet:

"Miltäs vaikutti? Puhuttelivatko työnäytteemme? Täältä voit katsoa lisää. Soittele numeroon 0400 443 221 tai lähetä sähköpostia moro@dude.fi, jos haluat uudistaa verkkosivusi tai brändi-ilmeesi."
Johonkinhan sitä pitää ihminen ohjata videon katsomisen jälkeen, eikö vain?

Tässä esimerkissä nostetaan pelkästään robottikoiraa, koska onhan se nyt sellanen mahtava juttu mistä ainakin minä olen kiinnostunut, kuinkas sattuikaan.

Probotin sivuilta:Olethan jo tutustunut monipuoliseen robottikoiraamme?

Nappi: Tutustu robottikoiraan
CTA on paljon siistimpi itse sivustolla probot.fi, koska koira on animoitu! Käy tsekkaamassa.

Kuntoutuskouluttajille tärkeää on muunmuassa uutiskirje. Tämä ei ainakaan jää huomaamatta!

Uusimmat koulutustiedot sähköpostiisi!
Tilaa uutiskirjeemme täältä:

Tilaa uutiskirje

Tai lue uusin uutiskirje tästä

Oppilaitoksille kuten Turun AKK tiedon ja yhteystietojen löytyminen on tärkeää, siksi viimeistään sivun alalaidasta pääsee eteenpäin, jos on hukassa:

Etkö löydä etsimääsi? Ota rohkeasti yhteyttä.

Katso yhteystiedot

Verkkokaupassa toimintakehote ohjaa katsomaan tuotetta ja mielellään ostamaan sen:

Tuote verkkokaupassa rex.fi.

Murskan sivulla on värikkyyttä kehotteissa:

Toimintakehote voi myös ohjata olla tekemättä mitään

Joskus toimintakehote ei ohjaa yhtään mihinkään ja vaikka nyt puhun itseäni lievästi pussiin, sekin on ihan OK jos se on sen tarkoitus! Tässä yksi minun lempitoimintakehotteistani, erittäin anarkistinen ja nihilistinen CTA:

Visiirilehti haluaa olla erilainen. Kaupat tuli, kiinni veti!

Ovatko sivustosi toimintakehotteet kunnossa?

Pääseekö etusivultasi heti oikeaan paikkaan? Onko sisältö mietitty niin, että käyttäjä ei eksy matkalla? Ohjaako painikkeet tavoitteitanne? Noh, nyt tuli vähän liikaa kysymyksiä, mutta ne on tärkeää kysyä ja jos niihin ei ole vastausta, ne on syytä selvittää.

Dude voi miettiä näitä kanssanne yhdessä. Pistetäänkö sivut kuntoon? Ota yhteyttä! (← Tuo oli muuten parempaa myyntiä tavoitteleva toimintakehote, ähäkutti!)